Lös häl med klack?

Hej
Ville bara kolla en sak. Var och körde några varv på Källtorpssjön för ett par veckor sedan. Då såg jag en kille som åkte snabbt och snyggt med SNS bindingar som såg ut att vara monterade på en kilformad klack! Detta för att få en något framåtlutande bindning. Jag fick aldrig tillfälle att prata med honom men jag blev lite nyfiken. Någon som sett/testat något liknande? Kommentarer i allmänhet?
Kan nämna att kilklacken såg lätt och luftig ut (något sorts fackverk) och lyfte hälen cirka 2cm skulle jag tro...

Har sett men inte testat själv

Jag har sett ett sådant hembygge för något år sedan. Kommer inte ihåg några detaljer.

Gissar att teorin är att högre klack skall ge längre skär tack vare att man kan luta skridskon mer i avvecklingen utan att skon tar i isen. Geometrin blir mer lika den man har på hastighetsrör eller shorttrackgrejor.

Teorin är förmodligen korrekt men risken är att det blir tungt och att det bli obekvämt vid långturer.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fick en oavsiktlig upplevelse av "klackbindning" tidigare i vintras då jag och en kamrat körde dammtorpskanalen i 5-6 cm blötsnö. Vid ett tillfälle packade det sig snöklumpar i bakklyset på mina glappbindningar, 1-2 cm.

Jösses vilken skön känsla! Härligt avslappnat tryck i frånskjutet. Höll väl bara någon km på Ältasjön till nästa promenad.

Har inte följt upp den ofrivilliga modifieringen med en medveten dito - men tanken har slagit mig
/Oscar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips