• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ljuddämpare till ett luftgevär.

Såg priser på jaktia på ljuddämpare.
3-4000kr.
Är det nån som har en svarv och vill tjäna några hundralappar?
 
Även hantverk är tidskrävande och blir i samma härad.
Hade jag haft en svarv skulle jag kunna tälja fram såna där för 300kr st, med fikarast och tepaus.
Plus material.
Har man en CNC maskin blir det betydligt billigare.
Så vill man helst ha i stål, minst automatstål.
Inget mjukt ALU eller mässing.
Blir samtidigt som en pipvikt på runt 2-300g.
Dämpare till airsoft kostar 200-300 spänn, och det är tekniskt inte dyrare att tillverka sådana.
Problemet som jag förstod var att hålet var för stort för 4,5mm, så dämpningen blir minimal.
För att det ska dämpa ska man då inte ha större hål än 5,5.
 
Senast ändrad:
Vad för källa till att dämpare till licensfria vapen är ok? Ingen handlare i Sverige säljer utan att man visar at man har licens.
 
Hade jag haft en svarv skulle jag kunna tälja fram såna där för 300kr st, med fikarast och tepaus.
Plus material.
Har man en CNC maskin blir det betydligt billigare.
Så vill man helst ha i stål, minst automatstål.
Inget mjukt ALU eller mässing.
Blir samtidigt som en pipvikt på runt 2-300g.
Dämpare till airsoft kostar 200-300 spänn, och det är tekniskt inte dyrare att tillverka sådana.
Problemet som jag förstod var att hålet var för stort för 4,5mm, så dämpningen blir minimal.
För att det ska dämpa ska man då inte ha större hål än 5,5.

Jag tvivlar på att någon svarvar i stål för de pengarna och materialet är inte billigt. Som tur är behöver man inte svarva men ljuddämpare har dubbla användningsområden så hur man gör är inte direkt lämpligt för utsidan. Har du verkligen läst på så bygger du en om du är övertygad om att det är lagligt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.