Livslängd dämpning

Jag undrar om någon kan säga hur dämpningen i en löparsko päverkas av tid, i motsats till av användning. En tumregel är ju att dämpningen håller för runt 1000 -1500 km. Min situation är dock en annan: Jag tränar främst cykling, men löper ändå 1 - 2 ggr i veckan 30-60 minuter för att hålla löpmusklerna i någorlunda skick. Jag löper främst i terräng, men ibland även på hårdare underlag. Löpskorna för hårdare underlag får dock inte många kilometer användning i månaden, vilket innebär att dämpningen åtminstone inte "slits" ut. Däremot kanske materialet med tiden blir stelare. Vet någon något om detta?

Dämpningen är viktig för mig, då jag har ett diskbråck i korsryggen.

Dämpningen nästintill 100%-ig....

...efter x antal hundra mil, däremot så blir gummit i sulan torrt och förlorar då sin spänst efter ca 12-14 månader oavsett om de används eller inte. Detta är av yttersta vikt framför allt för ER med knakande kroppar.

Detta är den info som jag fått från de ledande leverantörerna på löparskor ( jobbar i sportbutik )

Hoppas detta hjälper dig!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips