Livslängd dämpning

Jag undrar om någon kan säga hur dämpningen i en löparsko päverkas av tid, i motsats till av användning. En tumregel är ju att dämpningen håller för runt 1000 -1500 km. Min situation är dock en annan: Jag tränar främst cykling, men löper ändå 1 - 2 ggr i veckan 30-60 minuter för att hålla löpmusklerna i någorlunda skick. Jag löper främst i terräng, men ibland även på hårdare underlag. Löpskorna för hårdare underlag får dock inte många kilometer användning i månaden, vilket innebär att dämpningen åtminstone inte "slits" ut. Däremot kanske materialet med tiden blir stelare. Vet någon något om detta?

Dämpningen är viktig för mig, då jag har ett diskbråck i korsryggen.
 
Dämpningen nästintill 100%-ig....

...efter x antal hundra mil, däremot så blir gummit i sulan torrt och förlorar då sin spänst efter ca 12-14 månader oavsett om de används eller inte. Detta är av yttersta vikt framför allt för ER med knakande kroppar.

Detta är den info som jag fått från de ledande leverantörerna på löparskor ( jobbar i sportbutik )

Hoppas detta hjälper dig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frilufsnörden livslängd på löparskor? Löpning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.