Litteratur om friluftande med hundar?

Min dotter har blivit med valp och jag tänkte i förlängningen "stjäla" henne för mina vinter och sommarturer. Då jag inte har någon erfarenhet av hundar i mitt friluftande är jag givetvis orolig för att hunden ska fara illa pga min eventuella okunskap i denna aspekt. Detta gäller främst vinterfärder men även sommarturer.

Finns det någon litteratur där ute som behandlar friluftsaspekten hos hundhavandet? Gärna med fokus på vinterdelen. Jag bor i tält på de flesta av mina turer och är bland annat rädd för att hunden skulle börja frysa på en vintertur pga felaktig utrustning/handhavande. Då den fortfarande är valp så blir vinterturen med denna först vintern 2013/2014 så jag har tid att läsa på mig tills dess.

Självklart kommer jag att skynda långsamt med korta turer i naturen kring min dotters stad. Sommarfjällturen kommer även min dotter att vara med på.

Hunden är en korsning mellan gråhund och soft coated wheaten terrier.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Tack för tipset. Kommer definitivt att köpa den. Får i alla fall vara glad att den inte är på danska. :)
Har sökt på Amazon men hittar inte någon engelsk bok som behandlar detta ämne specifikt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips