Linsfärger på skidblasögon

stefan.g-son@home.se (Stefan)

Gäst
Hej! Kommer att åka skidor på fjället men har inga skidglasögon av bra kvalitet, kan någon rekomendera nån modell och dessutom funderar jag på vilken linsfärg som är bäst för snöförhållanden, rosa eller röd sägs ge starkare kontraster och kanske tom säkrare skidåkning eftersom man ser konturer i snön.
Om nån skulle ha något förslag så skicka mig gärna ett mail!
Stefan
Stefan.g-son@home.se

tomp (Tomas Löfgren)

Gäst
Adidas

Om du menar glasögon och ej goggles så kan jag starkt rekommendera Adidas brillor. Används av bland annat av de flesta åkarna i ryska längdlandslaget och så av mig då förstås. Sitter bra, fungerar bra och ser bra ut. Linserna finns i alla färger som behövs och är dessutom imfria.

Jag tycker att de röda funkar bäst för att förbättra kontrasterna när vädret är kasst, precis som du själv skrev.

Sunsec optic i Falun har agenturen i Sverige
tel: 023-69222

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

ekantekan

Gäst
rött e gött

röda och oranga linser funkar bäst vid dåligt ljus (som sagts ovan). spegelglas och liknande blockerar ljus och fungerar därför bäst vid fint väder. om du bara använder goggles vid dåliga förhållanden så skulle jag rekommendera dig att satsa på rött/orange. om du alltid använder goggles (du får en juste solbränna, slipper problem m fartvind, snö innanför glasen etc) och bara vill köpa ett par brillor skulle jag satsa mina pengar på ett par justa allroundgoggles typ Bollé där du kan köpa extra glas och byta med.

et

Märkesfanatiker...

Jag använder själv Oakleys Pro M-frame, dom är något sköna till alla olika aktiviteter, allt ifrån klättring och framåt.

Man kan byta linser till olika färger och domär ganska lätta att byta ut. Oakley har också några olika modeller av goggels som kan vara intressanta att tilla på...

/MVH Donga

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips