Liggunderlag

Jag brukar alltid ha med ett uppblåsbart liggunderlag när jag är ute och vandrar med tält på sommar/höst. På vintern blir det både ett uppblåsbart- och ett cellplastliggunderlag med slutna celler som hindrar fukt från att dras upp från marken. Om jag inte tältar så föredrar jag ett cellplastliggunderlag som är slittåligt och tål punktering framför uppblåsbara.


Vet inte var Robens håller för kvalitet men i min erfarenhet är det ovanligt att uppblåsbara liggunderlag går sönder om man hanterar dem varsamt. Har sett ett liggunderlag tidigare som kollapsat på det sättet som din bild visar och det var för att ägaren hade blåst upp det alldeles för mycket och sedan utsatte det för stor och hastig punktbelastning. Nu behöver det inte vara vad som hänt i ditt fall men oavsett så har utrustning som ska vara lätt inte den nivån av marginaler så man bör vara försiktig. Det kan självfallet även bero på ett fabrikationsfel eller liknande men då är det bara att reklamera och chansen att det är samma fel på nästa är antagligen inte särskilt stor om det inte är ett problem med modellen.

Ytterligare en sak som är bra att ha i åtanke är hur densiteten på luft varierar med temperatur. Vi är alla bekanta med att fyller man ett liggunderlag med varm luft som sedan kyls ner av marken så får man snart fylla på det igen (ett par gånger per natt). Man bör också tänka på att ett liggunderlag som är fullt men kall luft som värms upp av solen kan bli överfyllt på motsvarande sätt.
 
Du skriver att liggunderlaget var nytt, så bara att kontakta återförsäljaren och få det utbytt på garantin. Uppenbart ett tillverkningsfel om de invändiga väggarna kollpsar på ett nytt liggunderlag.
 
Vi är alla bekanta med att fyller man ett liggunderlag med varm luft som sedan kyls ner av marken så får man snart fylla på det igen (ett par gånger per natt). Man bör också tänka på att ett liggunderlag som är fullt men kall luft som värms upp av solen kan bli överfyllt på motsvarande sätt.

Det kan vara svårt att skilja på volymsminskning p g a temperaturminskning och långsamt läckage. Egentligen så skall det inte behövas fylla på mer än en gång sedan madrassens luft svalnat efter inblåsningen. Mindre luft i liggunderlaget leder ju till både sämre isolation och sämre komfort.

Thure
 
Det kan vara svårt att skilja på volymsminskning p g a temperaturminskning och långsamt läckage. Egentligen så skall det inte behövas fylla på mer än en gång sedan madrassens luft svalnat efter inblåsningen. Mindre luft i liggunderlaget leder ju till både sämre isolation och sämre komfort.

Thure
Helt klart. Min personliga erfarenhet är att många nya utgår från att det är läckage när det främst handlat om temperatur.

Hur många gånger man behöver fylla på beror ju även på hur temperaturen varierar under natten och hur ofta man gör det samt hur känslig man är. En gång räcker väl om marken och luften håller samma temperatur och inte sjunker under natten. Lätt att prova om det läcker hemma där temperaturen inte varierar i någon större utsträckning.
 
Finns det de som blåser in luften fortfarande? trodde inte man gjorde det längre pga mögelrisken. Tacka vet jag pumppåsar. Den luften har ju samma temperatur.
 
Jag har blåst in luft i drygt 30 år i mina liggunderlag. Det är lite jobbigt men jag tycker att det är OK och typ KISS..

Thure
 
Jag har blåst in luft i drygt 30 år i mina liggunderlag. Det är lite jobbigt men jag tycker att det är OK och typ KISS..

Thure

Jag blåser också i mina thermarest. Första delen av uppblåsning låter jag Thremarest-underlaget sköta själv men för att toppfylla blåser jag med munnen på mina thermarest. Dock har jag pås-fyllning till det lyxigare expeed med dun i.

/Patrik
 
Jag blåser också i mina thermarest. Första delen av uppblåsning låter jag Thremarest-underlaget sköta själv men för att toppfylla blåser jag med munnen på mina thermarest. Dock har jag pås-fyllning till det lyxigare expeed med dun i.

/Patrik
Gör likadant med mina vanliga Thermarest med skumkärna, Exped Synmat har inbyggd pump som jag använder för att undvika få in fuktig utandningsluft i liggunderlaget.
 
Jag har alltid med ett klassiskt liggunderlag (icke uppblåsbart utöver mitt uppblåsbara. Det ger extra isolering nerifrån, funkar som ett golv i tältet och ivärsta fall om det uppblåsbara får punktering så är man inte helt utelämnad till att sova på tältduken.

Dessutom så använder jag det hela tiden i andra situationer än just vid sömn. Vid lunch, fikapauser osv eller när man ligger vid sin lägereld om kvällarna så är det bra att ha nåt att ligga på.

Mvh
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.