Liggunderlag på vintern

Vilket/vilka liggunderlar som är bäst på vintern har diskuterats over and over. Själv kör jag med Z-rest och ett 10 mm skumplastunderlag (bensinmackens) närmast marken. På morgonen är det alltid kondensvatten i groparna i Z-restet, där en del sugs in i sovsäcken och en del slås av utanför tältet. Sovsäcken blir inte bara fuktig utan blöt, och jag svär.

Blir isolationen bättre/sämre av att lägga Z-restet underst och sova mot skumplastunderlaget? På så vis borde man slippa kondenssamlingen i groparna (som sugs upp i sovsäcken), men istället kanske fukten stannar i sovsäcken redan under natten eftersom skumplastunderlaget ligger dikt an mot sovsäcken?

Eller måste jag helt enkelt köra fuktspärr i säcken?...

Det är luftfickorna som bildas mellan sovsäcken och Z-restet som är problemet,omvänt bör funka utmärkt.Kondens=varm luft möter kall yta.

peter

kondensen inte bara ett problem

Min fundering var om man istället för att få kondens i groparna bara får fukten att stanna kvar i säcken om man kör med cellplast mot sovsäcken.

Var är liggunderlagen i GTX? Oumbärlig pryl!

Re: kondensen inte bara ett problem

Strykarräven; sa:
Min fundering var om man istället för att få kondens i groparna bara får fukten att stanna kvar i säcken om man kör med cellplast mot sovsäcken.

Var är liggunderlagen i GTX? Oumbärlig pryl!

Nja,det är luften som är instängd i groparna som kondenseras,för du ligger inte plant,utan sjunker ner och stänger in luft.Resten av luften (även den i säcken) cirkulerar för att slutligen rinna ner från tält-taket.hahaha...gtx.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips