Liggunderlag på vintern

Vilket/vilka liggunderlar som är bäst på vintern har diskuterats over and over. Själv kör jag med Z-rest och ett 10 mm skumplastunderlag (bensinmackens) närmast marken. På morgonen är det alltid kondensvatten i groparna i Z-restet, där en del sugs in i sovsäcken och en del slås av utanför tältet. Sovsäcken blir inte bara fuktig utan blöt, och jag svär.

Blir isolationen bättre/sämre av att lägga Z-restet underst och sova mot skumplastunderlaget? På så vis borde man slippa kondenssamlingen i groparna (som sugs upp i sovsäcken), men istället kanske fukten stannar i sovsäcken redan under natten eftersom skumplastunderlaget ligger dikt an mot sovsäcken?

Eller måste jag helt enkelt köra fuktspärr i säcken?...

Det är luftfickorna som bildas mellan sovsäcken och Z-restet som är problemet,omvänt bör funka utmärkt.Kondens=varm luft möter kall yta.

peter

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
kondensen inte bara ett problem

Min fundering var om man istället för att få kondens i groparna bara får fukten att stanna kvar i säcken om man kör med cellplast mot sovsäcken.

Var är liggunderlagen i GTX? Oumbärlig pryl!

Re: kondensen inte bara ett problem

Strykarräven; sa:
Min fundering var om man istället för att få kondens i groparna bara får fukten att stanna kvar i säcken om man kör med cellplast mot sovsäcken.

Var är liggunderlagen i GTX? Oumbärlig pryl!

Nja,det är luften som är instängd i groparna som kondenseras,för du ligger inte plant,utan sjunker ner och stänger in luft.Resten av luften (även den i säcken) cirkulerar för att slutligen rinna ner från tält-taket.hahaha...gtx.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips