Liggunderlag, budget variant

Jag har nu insett att jag måste köpa mig ett liggunderlag till sommarens resor.
Har tittat på självuppblåsbara liggunderlag men då budgeten är väldigt begränsad så blir utbudet ganska litet.

Har bla tittat på detta från Rusta. En del av deras grejer är ju superbra, andra mindre bra.

http://www.rusta.se/liggunderlag__l_sjalvupplasbar_p75701008.html

Är det någon som har provat detta eller har några åsikter?
Har funderat på om jag ska använda ett vanligt traditionellt liggunderlag också, har ingen aning om hur väl ett självuppblåsbart liggunderlag är med isolering?
Att det tar mycket packning är inga problem.
Men jag måste ha nåt som iaf är några millimeter högt då jag är lite kinkig med hur jag sover :p
 
För låg budget kan du handla på Biltema. Jag kombinerar ett tunt skumplastunderlag i full längd med ett självuppblåsbart i 120 cm längd. Då ligger överkroppen och höfterna på dubbelt lager medan benen bara ligger på skumplasten. Väldigt bekvämt, faktiskt.

Självuppblåsbart liggunderlag från Biltema i Junior-storlek (100 kr):
Liggunderlag i skumplast, full längd (80 kr)

Kvaliteten på det självuppblåsbara liggunderlaget är kanske inte den bästa, men det har iaf överlevt ett tjugotal tältnätter och jag väger ca 85 kg... Och det är praktiskt att ha ett skumplastunderlag att sitta/ligga på vid raster, utan risk att det sticks hål på det.
 
Tack för alla tips!

Biltema har jag inte haft en tanke på. Dom har ju faktiskt det mesta :D
Att köpa ett litet självuppblåsbart + ett vanligt liggunderlag lät som en smart idé..
Det är ju trots allt höfter och rygg som är värst.

Får nog ta en rejäl shoppingrunda i veckan och se vad som finns.. :)
 
Jag har nu insett att jag måste köpa mig ett liggunderlag till sommarens resor.
Har tittat på självuppblåsbara liggunderlag men då budgeten är väldigt begränsad så blir utbudet ganska litet.

Har bla tittat på detta från Rusta. En del av deras grejer är ju superbra, andra mindre bra.

http://www.rusta.se/liggunderlag__l_sjalvupplasbar_p75701008.html

Är det någon som har provat detta eller har några åsikter?
Har funderat på om jag ska använda ett vanligt traditionellt liggunderlag också, har ingen aning om hur väl ett självuppblåsbart liggunderlag är med isolering?
Att det tar mycket packning är inga problem.
Men jag måste ha nåt som iaf är några millimeter högt då jag är lite kinkig med hur jag sover :p
Jag använder följande liggunderlag själv! Tar död på de flesta ojämnheter samt isolerar riktigt bra. Hyfsat billigt är det också!
http://www.utrustad.se/product_info.php?cPath=58_97&products_id=1113

God tur!
 
Om hon inte hade råd med ett för 500 tror jag inte hon har råd med ett för 525...jag har själv en god vana att leva på långt mindre än vad som anses görbart så här kommer några tips i fallande ordning.

1. Skumplastunderlag som är väldigt lätta (men hyfsat tunna...dock gårt det att ha dubbla när man så vill utan för stort besvär) kan du ibland få tag i från byggarbetsplatser där de används som isoleringsduk vid en del grund-arbeten. Med ett välsmort munläder (eller lite tur, de tenderar att kunna hittas på läsidan vid närmaste vindfång ibland och då kan man vara snäll och städa upp i sin omgivning sas.) kan de fås för ingenting. Om du är desperat och kan komma förbi södertälje kan jag säkert skära till ett åt dig från en bit jag har här hemma!

Skumplast underlagen från rusta/ÖoB/biltema osv är ofta mycket prisvärda och ingenting man bör avskriva direkt. För de gånger man så önskar kan man köpa en billig luftmadrass (runt 50kr) att kompletera med om man vill.

Har man runt tre hundra kronor kan man börja snegla på stadium-förslaget ovan, men alla upplåsbara bör kompleteras med nått som inte kan punkteras om man är ute på vintern i min mening.

Har man mer pengar ska man titta på z-lite, den gör (förutom en skönare sömn med mindre fukt i sovsäcken) så att din sovsäck överlever fler år vilket kan vara en långsiktig besparing. Z-liten har dessutom många andra fördelar men de är lite utanför ditt prisomfång så jag lämnar de osagda för nu.
 
Om hon inte hade råd med ett för 500 tror jag inte hon har råd med ett för 525...jag har själv en god vana att leva på långt mindre än vad som anses görbart så här kommer några tips i fallande ordning.

1. Skumplastunderlag som är väldigt lätta (men hyfsat tunna...dock gårt det att ha dubbla när man så vill utan för stort besvär) kan du ibland få tag i från byggarbetsplatser där de används som isoleringsduk vid en del grund-arbeten. Med ett välsmort munläder (eller lite tur, de tenderar att kunna hittas på läsidan vid närmaste vindfång ibland och då kan man vara snäll och städa upp i sin omgivning sas.) kan de fås för ingenting. Om du är desperat och kan komma förbi södertälje kan jag säkert skära till ett åt dig från en bit jag har här hemma!

Skumplast underlagen från rusta/ÖoB/biltema osv är ofta mycket prisvärda och ingenting man bör avskriva direkt. För de gånger man så önskar kan man köpa en billig luftmadrass (runt 50kr) att kompletera med om man vill.

Har man runt tre hundra kronor kan man börja snegla på stadium-förslaget ovan, men alla upplåsbara bör kompleteras med nått som inte kan punkteras om man är ute på vintern i min mening.

Har man mer pengar ska man titta på z-lite, den gör (förutom en skönare sömn med mindre fukt i sovsäcken) så att din sovsäck överlever fler år vilket kan vara en långsiktig besparing. Z-liten har dessutom många andra fördelar men de är lite utanför ditt prisomfång så jag lämnar de osagda för nu.

Tyvärr har jag en ganska bra bit till Södertälje, men det var väldigt snällt av dig!
Det var ju ett billigt alternativ, får se om jag hittar nån byggarbetsplats i närheten.

Rusta och biltema växer i mina ögon, trodde att jag enbart skulle få negativa kommentarer angående dom. Så det kan nog vara värt att titta lite extra där. Om jag inte hittar någon byggarbetsplats vill säga. :)

Vintern har jag inga planer på att spendera på luftmadrass/liggunderlag! Det känns.. kallt? :p
Helst ser jag att nätterna håller en temperatur på 20 grader, men det är ju lite för mycket att önska i vårat land.. ;)
 
Marknaden för billigare liggunderlag luftmadrasser

Intressant tråd!

Clas ohlson tycks ha slutat sälja sitt 399-krornors "Asaklitt" självuppblåsande liggunderlag på 183x63x3cm efter en tids utförsäljning för 279kr, nu finns det bara att köpa i ett "campingerbjudande" tillsammans med en sovsäck ( Summer Compact II +12 °C 220x80cm, 0,9kg á 279kr) för 450kr.

Biltema har tre olika självuppblåsande på sin sida, men två av dem är troligen samma vara.
Juniormodellen med ej uppgivna mått som talats om kostar blygsamma 99kr, den större varianten är möjligen 188 x 55 x 3 cm och går loss på 249kr (de har även två upplåsbara kuddar för 40 spänn styck)

Jula har en luftmadrass på 196x72 för 149kr och ett självuppblåsande ett på 193x63x5cm och 1,6kg (!) för 599kr, märke primus, samt dito kudde för en hundring.

Rusta har ett självuppblåsande på 188x55x3cm för 199kr samt ett på 195x66x5cm för 249kr. De har även en vanlig luftmadrass på 196x72cm för 129kr.

Jysk har en hel drös. Ett antal självuppblåsande på 183x51x3cm för 249kr, ett annat 200x60x5cm för 349kr, ett tredje på 200x65x7,5cm för 399kr, samt ett på 200x65x10(!)cm för 499kr.
De har också två vanliga luftmadrasser, 99kr för 184x67x17cm, samt 189x69x9cm för blott 15kr.

Stadium skulle jag kanske inte räkna till de absoluta budgetalternativen (säger kanske en del om min egen ekonomi), men de har två självuppblåsande, ett på 183x41x3cm 1300g för 399kr, och ett på 183x51x2,5cm 700g för 499kr. Deras "everest travel compact mat" i oklar storlek men 880g verkar inte vara självuppblåsande för 299kr.


Absolut billigast är alltså en vanlig skvalpa-omkring-i-poolen-luftmadrass som man kan få för från 15kr.
Det billigaste självupplåsbara liggunderlaget är juniormodellen från biltema, sedan rustas trecentimetrare för 199kr (såvida man inte vill ha en sovsäck också och köper clasohlsonpaketet och då hamnar på 171kr för deras utgående 3cm-modell.
 

Bilagor

  • liggunderlag_bilderna.zip
    151.7 KB · Visningar: 262
Passar på att ställa en följdfråga då jag själv är på jakt efter liggunderlag och fudnerat på uppblåsbart.

Hur bra isolerar de självuppblåsbara mot kyla? Senast jag bodde i tält var en sommar för några år sedan och då gjorde jag misstaget att sova på en vanlig luftmadrass och den blev hiskeligt kylig frampå morgontimmarna. De självuppblåsbara är j också luft men delvis skum. Hur komfortabla är de egentligen med avseende på kyla?
 
De självuppblåsbara brukar isolera bättre, eftersom luften är "fast" i skummet och inte kan cirkulera omkring fritt inne i madrassen. Luften i madrassen ska stå stilla i små fickor för att isolera bra, är vad jag har läst&hört...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 9
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.