Letar efter stort tält

Hej!
Jag letar efter ett/ flera tält för ca. 8 pers.
Jag tror jag har hittat ett men kan inte hitta så många omdömen om det. ”Easy Camp Huntsvill twin 800” tror jag det hette.
Har någon använt det här tältet, vet ni då om det är bra eller dåligt?
Tacksam för svar!
/Vega
 
Det är ju ett campingtält med vikt på 17.5kg så det är nog inget man bär med sig långt ifrån bilen, så det kanske är lite fel forum även om många här säkert campar någon gång med.

Spontant ser det tajt ut för 8p. Sovbredden är 110cm för två i respektive rum och då får man precis in två smala madrasser. Vid camping vill man gärna ha lite mer utrymme. Även om det går vill man inte töja på innertältet då det ofta innebär att den tar i yttertältet och leder in kondens/regn.

Ett tips kan vara att börja med vilka underlag/madrasser ni kommer vilja sova på och sen utgå från det. Vanliga (smala) underlag för vandring är ofta kring 52cm, extra breda 62-65 och för camping är nog minst 60 standard.

Ska man vandra är det ofta mer rimligt med flera tält då stora tält kan vara riktigt svåra att hitta bra platser för ute i naturen. Dessutom är det sällan man alltid är 8st och då kan det vara skönt att ha 4+4 så att man kan lämna halva vikten hemma när man är färre.

Om du beskriver lite mer hur tältet är tänkt att användas är det oftast lättare att komma med råd på bra val.
 
Till Camingtält tycker jag man kan kosta på sig lite tjockare och tyngre väv iallafall om man tänker använda det mera än enstaka helg.

Vi använde ett Outwell Montana 6P (vikt 40kg) i många år. För mig känns det som lägsta nivån på tältduk för veckocamping, tunnare duk prasslar och håller inte lika länge. Nu är vårt Montana slut pga UV-ljus. Har investerat i ett mindre tält fast lika tungt med bommul i duken för bättre tältklimat och hållbarhet.

Det jag egentligen vill ha sagt är:
Undvik de billigaste familjetälten om ni tänker använda dem ofta. Jag kan rekommendera Outwell, speciellt deras P-serie.
 
Ska man ha den storleken är väl tältkåtan ett av de mer uppenbara valen (säger jag som aldrig ägt en).

Jag har också på Decathlon sett tält som har en stor kupol i mitten och sen 3 eller 4 "alkover".

Ex.
(Fast det är ett med "uppblåsbara" bågar, det borde ju finnas liknande modeller med vanliga bågar. det väger 30 kg också...)

Här fanns en sida som listar de bästa 8-mannatälten, men jag har ingen koll på nåt av dem.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
såg Letar efter en året om sovsäck Bo och sova 6
såg letar efter ett en persons tält. Bo och sova 9
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
såg letar efter tresesongs tält Bo och sova 2
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Egiz Letar Bivibag... Bo och sova 17
Egirevs Letar sovsäck med lite spec pac mått Bo och sova 4
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
teoek Letar bivacksäck Bo och sova 15
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
FalconBayerskt Fundering efter modifiering av tältlinor Bo och sova 12
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
kikkit På jakt efter tält för jungfrufärden. Bo och sova 9
estetdrägg Stalon är efter nogrannare studie det nya keron!!! Bo och sova 8
ulrikami Hur tunt känns ett Thermarest UltraLite efter en natt? Bo och sova 26
andreasnattochdag Stort liggunderlag täckandes hela tältet? Bo och sova 7
McGallon Är tältet för stort? Bo och sova 7
SUPERENDURO STORT myggnät... knottsäkert Bo och sova 6
Picea Kombination lätt fjälltält och stort campingtält Bo och sova 8
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
kajsalisah Stort familjetält Bo och sova 4
Vindskydd Stort tremanstält Bo och sova 16
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
hakan_l_borg Stort tält Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.