Ledpengar

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
larsl; sa:
Ingår broar och sånt i de pengarna? Stora hängbroar kostar säkert en del.
Det finns hängbroar och hängbroar? Vissa broar finns bara där för att renskötseln behöve dom, andra tillhör nog ledsystemen åtminstone de som är på leder.

Rungá; sa:
larsl; sa:
Ingår broar och sånt i de pengarna? Stora hängbroar kostar säkert en del.
Det finns hängbroar och hängbroar? Vissa broar finns bara där för att renskötseln behöve dom, andra tillhör nog ledsystemen åtminstone de som är på leder.

Jag måste säga att det är nog mer värt med än bro där man annars får ta en enorm omväg än en spång för att inte lera ner pjuckerna. Ledkryss har jag inte haft så stor nytta av, blir det så dåligt väder att man inte kan fortsätta utan dem då borde man ta sig en stund inne i vindsäcken eller fixa annan bivack.

Anledningen till varför man har broar resp spänger är väl många gånger olika, och inte alltid komfortrelaterade.

Kryssen är väl helt enkelt ett förskjutning av säkerhetsmarginalen, egentligen oavsett var den enskilde vandraren drar sin personliga gräns för vad som är vandringsväder. Snabba väderomställningar osv...

Jag tycker det är skitbra med spång och broar där det vandrar mycket folk, detta enbart för att minska på slitaget. Spånga varje myr och bäck i hela Rahpávágge så slipper man lerdiken. Eller ser det bättre ut i dag?

Jag antar att det är lite av problemet med oss människor, skulle folk sträva ut istället för vandra led skulle vi ha en mycket större orienteringsvana/navigationsvana och därigenom behöva mindre markerade leder. Detsamma gäller för spänger (förövrigt hatar jag den böjningsformen, i mitt huvud heter det spångar), skulle vi ha för vana att gå på nya ställen och söka nya vägar så skulle dessa diken aldrig bildas. Nåväl, antar att man får vika sig för naturen, den mänskliga naturen i detta fallet.

estetdrägg; sa:
Jag antar att det är lite av problemet med oss människor, skulle folk sträva ut istället för vandra led skulle vi ha en mycket större orienteringsvana/navigationsvana och därigenom behöva mindre markerade leder. Detsamma gäller för spänger (förövrigt hatar jag den böjningsformen, i mitt huvud heter det spångar), skulle vi ha för vana att gå på nya ställen och söka nya vägar så skulle dessa diken aldrig bildas. Nåväl, antar att man får vika sig för naturen, den mänskliga naturen i detta fallet.

Att folk inte så gärna lämnar lederna kan nog bero på att
det kräver en hel del planering för att inte bli ställd
av svåra vad, t ex. Med tanke på hur lite tid de flesta
unnar sig till årets fjällvandring är det begripligt att
man inte vill ägna särskilt mycket tid till förberedelser.

Själv har jag lämnat lederna i åtminstone tre områden
i Norge, av praktiska skäl. Det var inte alla gånger
lätt att få den informationen jag önskade.
DNTs medlemsföreningar hjälper ALDRIG till när
jag skriver till dem (de hatar naturligtvis
oss som inte vill sova i deras hytter); när jag lyckats få kontakt med folk
på orten visar det sig ofta att de inte gjort mer än
kanske endags- eller helgutflykter i sina egna trakter.
Går det verkligen att tälta på den höjden? Det finns
gott om tältplatser. Har du själv tältat där? Nej.

estetdrägg; sa:
(förövrigt hatar jag den böjningsformen, i mitt huvud heter det spångar)

...och i verktygslådan har du en massa tångar, eller? ;)

Det är väl bra att vissa områden spångas, för att göra fjällen mer lättillgängliga för newbies, och att andra områden får förbli orörda för dem som uppskattar sådant?

alven; sa:
estetdrägg; sa:

Det är väl bra att vissa områden spångas, för att göra fjällen mer lättillgängliga för newbies, och att andra områden får förbli orörda för dem som uppskattar sådant?

Spångning är, som redan andra påpekat till för naturen, inte för människan. Lättillgängliga? Inte fan är de roliga att gå på i regn.

marmotta; sa:
alven; sa:
estetdrägg; sa:

Spångning är, som redan andra påpekat till för naturen, inte för människan. Lättillgängliga? Inte fan är de roliga att gå på i regn.

Lättare än en myr i alla fall...

Om huruvida det är till för naturen eller mäniskan kan man säkerligen tvista, jag tror i alla fall att de underlättar för många när sanka partier och djupt skurna bäcker har en spång. Och det gör ju inget om det dessutom minskar slitaget på naturen, så att fler får chansen att njuta av våra fjäll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips