Laxrekord i Kalix älv - Coronaeffekt?

Samtidigt ett av de sämsta åren på länge i Råneälven, så det är lite märkligt.

I Kalix älv har vi haft extremt högt vattenstånd under en väldigt lång tid under laxfisket så det är väldigt få laxar som har fångats av det som jag har hört. Jag har en granne som fiskar väldigt mycket i älven och det har varit väldigt svårt att vada ut i älven.
Hur det har varit i Råneå älv vet jag inte.
 
Råneälv har väl ej någonsin varit en laxälv egentligen men bra harrsträckor ja......nu vet jag inte ens hur det är med dom heller?

Fast det har ju varit några bra år från och till och stor lax tas ju långt upp varje år. Jag noterade att Bert-Erik Westermark igår kommenterade just den magra uppgången i år, i en Råneälvsgrupp på FB. Har inte själv fiskat där i år. Det jag tänkte var just att det varit bra i Kalix (och i Torne som jag förstår) men samtidigt dåligt i Råne i år.
 
Inte sex laxar i en laxask – utan fler förbi fallen
Antalet laxar som passerat fiskvägarna i Jockfall och Linafallet i Norrbotten har ökat rejält.


NORRBOTTEN 27 OKTOBER 2020 11:02
Förra vintern renoverade länsstyrelsen i Norrbotten fiskvägarna i Jockfall och i Linafallet, Havs- och vattenmyndigheten finansierade projektet med 2,8 miljoner.
Resultatet av fiskräkningen vid de båda anläggningarna från 2020 visar en stor ökning. I Jockfall passerade 18 818 laxar 2020, jämfört med den tidigare toppnoteringen 2013 på cirka 15 039 laxar. I Linafallet passerade 2 330 laxar. Där var den tidigare toppnoteringen 1 281 laxar, 2015.
– Vi ser en markant ökning av lax som passerar genom fiskvägarna per dag samt att den totala mängden ökade rejält jämfört med andra älvar där räkning av laxvandring genomförs, säger Stefan Stridsman vid länsstyrelsen i Norrbotten.
Det som främst visar på att det är just renoveringen och den förbättrade konstruktionen och funktionen av fiskevägarna som är skälet för ökningen är antalet laxar man uppmätt under enskilda dagar.
– Det tidigare rekordet av laxar som passerade under en dag ligger 500, nu har vi sett dagar då upp till 2 000 laxar passerat och flera dagar då siffran varit över 1 000.
Enligt Stridsman har det begränsade fisket i Jockfall på grund av coronapandemin, inte påverkat ökningen nämnvärt.
I slutänden kan förbättringarna leda till en ökad produktion av lax.
– Om rommen överlever leder det till en ökad produktion av laxungar i älven. Efter tre år vandrar laxen ut i havet. De vistas i havet omkring två år så om fem år kommer vi se en effekt om inget annat inträffar, som ökad dödlighet eller sjukdom.
Fiskevägar i fallen
Länsstyrelsen har förbättrat konstruktionen och funktionen med syfte att underlätta passage för lax och havsöring genom fiskvägarna.
Arbetsmiljön runt anläggningarna har också modifierats. Det gör att man enklare kan styra anläggningen utan att påverka fiskvandringen vid underhållsarbeten i fiskvägarna.

Profilbild Elisabeth Hedman
Elisabeth Hedman


Källa: Dagens Norrbottens-Kurirens webbupplaga.
 
Men i Torneälv så är det zombielaxar

Ja, jag såg inslaget i nordnytt när dom visade det.
Fisken såg hemsk ut.:(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.