Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal

Jag försöket rädda kanoten vi paddlade med när jag var liten. En glasfiberkanot gjord i Örkeljunga. Har gjort en ny sits och lagat lite skador med glasfiber och plast.

Jag hittar inget lock till lastluckorna. Det ser ut att vara hinkar som är inbakade men hittar inte rätt storlek. Innermåttet på hålet är 210mm och yttermåttet 228mm.

Ev. har kanotcenter ett Inkas-lock som kan passa men vill kolla efter alternativ innan jag beställer och testar.

Tips?

image0.jpeg

En bild till med locket av, så man ser kanten på luckan/hinken?
Antar att det vore skönt att hitta ett "gummilock" istället för plast, risk att plasten åldras och blir spröd, eller hur vill du helst ha det? Så original som möjligt, eller lite "nutidsanpassat"?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej! Tack!
Gärna i gummi. Jag försöker inte få den till något orginal utan bara i bra bruksskick för nuvarande + nästa generation (8-månaders och 4.5-åring).

Duger denna bilden?

IMG_0314.jpg

Jag har testat silikon-locken ett par gånger nu. De funkar typ... De är svåra att få på plats och lossnar för lätt.

Har ni fler idéer eller tips? :)

Sy ett kapell med gummilina. Det bör funka tillräckligt bra. Du kan sömtäta men det är överkurs.

Thure

Gummilock som är svåra att trä på kan smörjas med silikonstift, köps som liststift bland biltillbehör. Gör iofs att det lättare glider av också. Finns i många olika märken, t ex

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips