Lapplandsleden Hemavan-Borgafjäll

När beräknas de vara färdiga med Leden? Hur blöt är leden i mitten på juni och finns det snö på leden?
Enligt länsstyrelsens hemsida ska leden vara färdig hösten 2021.

Vandring i Södra Lapplandsfjällen i mitten av juni tror jag är ganska blött och med en hel del snö kvar på leden. Självfallet varierar det mycket mellan åren. STF:s fjällstugor brukar öppna vid midsommar, vilket kan anses vara starttidpunkten för fjällvandring häruppe.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Är lite sugen på att gå leden. Någon som vet om den passerar platser där man kan proviantera? Finns det en karta över ledsträckningen?

Är lite sugen på att gå leden. Någon som vet om den passerar platser där man kan proviantera? Finns det en karta över ledsträckningen?
Proviantera kan man göra i Klimpfjäll och samtidigt ladda mobilen. I övrigt får man bära maten på ryggen. Kartor finns naturligtvis, men jag är inte uppdaterad där.

Misstänkte det. Då blir det att bära mat för sisådär 15 mils vandring, det är nog lite mer än vad jag orkar. Skulle kanske gå att dela upp den i två etapper, med start från vägen mot Kittelfjäll…
Du kan kolla med Tärna Vilt som håller till i Boxfjäll/Joesjö. De säljer en del mat, men är osäker på exakt vad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips