Lantmäteriets RIK och QGIS

Av diverse anledningar har jag jobbat med QGIS ett tag och kom ihåg att jag hade några gamla RIK-filer liggande (gröna kartan från stenåldern). Eftersom QGIS stödjer RIK, åtminstone i gamla RIK-format så provade jag att ladda in det gamla. Det fungerar (men tar ett tag att ladda in). Men sedan lyckas jag inte ställa in projektionen ordentligt, jag vill plotta mina GPX-filer på kartan. Någon som har lyckats?

mvh Andreas

(QGIS är ett opensource-verktyg för lantemäteriaktig karthantering. Största fördelen för mig är att det är det enda verktyget som pallar riktigt stora GPX-filer. Som tex alla lagrade tracks under ett år)

(QGIS är ett opensource-verktyg för lantemäteriaktig karthantering. Största fördelen för mig är att det är det enda verktyget som pallar riktigt stora GPX-filer. Som tex alla lagrade tracks under ett år)
Jag har inget svar på din fråga men jag tycker att just det här var väldigt kul att läsa. Det är jag som har skrivit GPX-modulen för QGIS (och sedan skrivit om stora delar av den just för att den skulle kunna ladda riktigt stora filer snabbare). =)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Eller kanske - tidigare versioner av QGIS har haft en bugg som har gjort att man måste ställa in koordinatsystemet innan man laddar en rasterfil. Har du testat det?

Om det är gamla kartor från Lantmäteriet så ska det väl antagligen vara "RT90" eller "RT90 2.5 gon V" (jag tror att den första är mer exakt). De ligger under "Projected Coordinate Systems" -> "Transverse Mercator" i projektinställningarna.

Delvis lösning...

Eller kanske - tidigare versioner av QGIS har haft en bugg som har gjort att man måste ställa in koordinatsystemet innan man laddar en rasterfil. Har du testat det?

Om det är gamla kartor från Lantmäteriet så ska det väl antagligen vara "RT90" eller "RT90 2.5 gon V" (jag tror att den första är mer exakt). De ligger under "Projected Coordinate Systems" -> "Transverse Mercator" i projektinställningarna.

Det verkar fungera men då man inte kan transformera om raster "on-the-fly" så är det lite vägs ände just nu. Men det finns också lite ljus i tunneln, version 1.0.0 skall snart släppas officiellt, kanske ser det bättre ut då!

Jag får tacka för att du fixade GPX-stödet ordentligt! Jag funderar på att arbeta lite med open-streetmap och då får man hantera stora gpx-er.

/Andreas

Du kan projicera GPX-filens data till samma som RIK-kartans projektion. Att warpa raster stöds inte (än).

Använd EPSG 3021 (RT90 2.5 gon V), så är transformen så exakt som den kan bli. Alltså, sätt GPX-filens CRS till WGS84 och projektets och RIK-kartans till RT90.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips