Lantmäteriet (suck...)

Dags att avreagera mig!
Den digitala fjällkartan på Lantmäteriets hemsida har legat nere hela långhelgen. Klåpare!! Och varför har de inte lyckats få med någon form av skal/måttangivelse på de utsnitt man köper digitalt. Suck... Kundservice nolla!
 
Dags att avreagera mig!
Den digitala fjällkartan på Lantmäteriets hemsida har legat nere hela långhelgen. Klåpare!! Och varför har de inte lyckats få med någon form av skal/måttangivelse på de utsnitt man köper digitalt. Suck... Kundservice nolla!
Vilken tjänst är det du avser? Jag har inga problem att komma åt Fjällkartan från tjänsten DinKarta.

Angående skalangivelse så är bilderna redan skalbestämda i och med att de är georefererade och har en bestämd upplösning på 10 eller 20 meter/pixel. Det innebär att ett enkelt kartprogram kan räkna ut aktuell visningsskala, och att en skalstock enbart riskerar att skymma detaljer.

Torbjörn
 
Men om man köper kartan enbart för att skriva ut den hade det väl varit rätt trevligt med en skalstock? Eller förutsätter Lantmäteriet att alla som köper en karta ska stoppa in den i ett kartprogram?
 
Alla vill naturligtvis inte plocka in sina bilder i ett kartprogram, det är sant. Men utskrift av rasterbilder från ett enkelt bildbehandlingsprogram ger ingen garanti för att skalan stämmer på utskriften eller på bildskärmen.

Om man ska ha sin kartbild till något mer än att bara skriva ut, t.ex. att mäta avstånd för att planera vandringar, då duger ju gratisprogrammet Kartex mycket väl till det. Att göra rik-filer av georefererade tif-bilder går också att göra med gratisprogramvara.
 
Jag vet att Lantmäteriets kundtjänst gärna tar emot synpunkter på hur olika tjänster kan förbättras. Det är bättre att framföra synpunkterna direkt än att beklaga sig i olika forum. Ring 026-633000, eller mejla lantmateriet@lm.se

Fast de jobbar ju bara vardagar förstås...
 
Jag vet att Lantmäteriets kundtjänst gärna tar emot synpunkter på hur olika tjänster kan förbättras. Det är bättre att framföra synpunkterna direkt än att beklaga sig i olika forum. Ring 026-633000, eller mejla lantmateriet@lm.se

Fast de jobbar ju bara vardagar förstås...

Prövat för länge sen. "Skala?? Nä, det går inte!"

Tjänsten som inte funkar just nu är E-tjänster: Köp eget utsnitt av Digital Fjällkarta
 
Prövat för länge sen. "Skala?? Nä, det går inte!"
Jag tvivlar på att du ordagrant fick ett sånt svar. Hursomhelst, tjänsten är avsedd att för att tillhandahålla bilder för användning i olika kartprogram. För att göra dig nöjd krävs en ändring i tjänsten som erbjuder ett tillval att lägga till en skalstock. Jag skickar en passning till dem som utvecklar tjänsten, så får vi se om de nappar.

Tjänsten som inte funkar just nu är E-tjänster: Köp eget utsnitt av Digital Fjällkarta
Jag testar samma tjänst just nu, och kommer i alla fall så långt som till att bekräfta min order efter val av betalningssätt. Jag har i det här läget ingen lust att betala för en enkel test utan avbryter. Använder IE6. Testar jag i Firefox fungerar det också. Om det inte är i ett senare led som dina bekymmer uppstår, så kan inte jag se att tjänsten krånglar.
 
Jag tvivlar på att du ordagrant fick ett sånt svar.
Inte ordagrant men inte långt ifrån

Hursomhelst, tjänsten är avsedd att för att tillhandahålla bilder för användning i olika kartprogram.
Köp eget utsnitt... är väl snarare för att gör sin egen karta och man får ju ut en helt vanligt jpeg. Där borde man kunna få en skalstock (alternativt som tillval).

Jag testar samma tjänst just nu, och kommer i alla fall så långt som till att bekräfta min order efter val av betalningssätt.
Märkligt... Använder senaste FF. När jag på sidan med sökvägen # Startsida /# Kartor /# Kartor och geografisk information /# Fjällkarta /# Digital Fjällkarta trycker på köp ditt eget utsnitt... så möts jag av en inloggningsruta till Episerver.

Vilken väg går du? Meddela det gärna - vill komma in!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
mThureson Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen Navigering 3
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
clindh Hur tänker Lantmäteriet? Navigering 5
olhe BINGO för Lantmäteriet Navigering 3
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.