Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen

Hej Hej!

Skrev som kommentar i en tidigare tråd, men jag skapar en ny rubrik istället.

Jag undrar om det går att lägga in kartor i sin Garmin gps ( i mitt fall etrex) som är i pdf format eller vilket format krävs för gpsen? Lantmäteriet har som många vet nu börjat släppa allt sitt material från terrängkartor till fjällkartor.

Genom denna länk man vi nu surfaloss på kartor över hela sverige men också ladda ner egen utvalda områden till datorn i PDF format.

Någon som lyckats klura ut hur en nerladdad PDF kan skickas in i gpsen som karta?

Allt gott !
 
Du kan inte använda en PDF direkt i Garmin. Garmin user maps är baserade på geopositionerade bitmap-bilder (jpg) som läggs in i en mapp på minneskortet. Varje bild får vara högst 1 Mpx (1048576 px) och du kan lägga in högst 99 sådana kartor. Jag har för eget bruk gjort en Fjällkarta över Sarek, 80 x 80 km, med upplösningen 1px = 4m på marken. Det ger en karta om 20000 x 20000 px. Den har jag sedan delat in i rutor om 1000 x 1000 px och gjort om till geopositionerade jpg-kartor, sålunda 400 st. Sedan kan jag välja ut upp till 99 st och kopiera ner till gpsen. Detta kan täcka ett för litet område men då finns möjligheten att använda flera minneskort och byta emellan.

Gör man allt detta för hand tar det väldigt lång tid och jag har därför skrivit egna program som gör nästan hela jobbet. Jag tänkte så småningom lägga ut kartorna på nätet men eftersom Fjällkartan inte är släppt än så väntar jag med det.

Proceduren är likadan för alla av lmvs karttyper som visas på kso2.lantmateriet.se. Det bästa sättet vore dock att få kartorna i vektoriserad form och inte i rasterform. Vi får se vad som händer.

När man väl har de stora kartorna kan man göra en hel del med dem. Separering i olika färger och genom att lägga dem i olika lager kan man få ett lager med höjdkurvor, ett med sjöar och vattendrag och ett med text. Höjdkurvorna skulle man sen kunna lägga över ortofotona för att göra dem mer användbara. Det finns mycket roligt att göra med dem.

Jag tänkte återkomma till det här i min blogg lite senare under hösten. Ett krux är på vilket sätt lmv kommer att göra kartorna tillgängliga. Blir det som nu eller kommer man att kunna ladda ner färdiga filer över olika områden direkt?

Jag kommer inte att kunna följa denna tråd under de närmaste 10 dagarna.
 
Tack Bengt och Henrik! spännande spännande ! Ska bli roligt o se vad som väntar :) Låter som att du gjort ett jätte arbete!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jochnick Ta ut gpx-rutt från pdf Navigering 4
turep Terrängkartor som PDF från OpenStreetMap Navigering 16
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
efred Lantmäteriet (suck...) Navigering 12
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
clindh Hur tänker Lantmäteriet? Navigering 5
olhe BINGO för Lantmäteriet Navigering 3
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...