BINGO för Lantmäteriet

Nu finns den här! Lantmäteriets nya karta man kan tanka hem från nätet.

Ett digitalt kartblad av Gröna kartan kostar 390 kr. Vill man ha ett helt län går det att tanka ner för ca 20.000 kr. Nu finns ju motivationen igen att köpa de CD som Lantmäteriet så påpassligt höjde med nära 100 % till över 5.000 kr i december. Dom blir ju rena fyndet!

Att dom kostade mindre än 3000 tidigare hör ju liksom inte hit eftersom Lantmäteriet bara ville (marknads)anpassa priserna inför lanseringen av den nya internetbaserade kartan. Marknadsanpassa ett monopol.........!????

Samtidigt har man breddat sortimentet och lagt ut digitala fastighetskartan till försäljning också vilket i sig är en bra grej eftersom det tidigare inte varit möjligt att få tag i denna.

Men man slår nog alla tidigare rekord genom att inte lägga ut fastighetsgränser- och beteckningar på den karta som är avsedd att visa fastighetsinformation. Otroligt!!!!! Ungefär lika klyftigt som att inte lägga ut vägnätet på vägkartan. Dom kunde väl åtminstonne gett kartan ett annat namn!

Ola Hellström

P S Enl uppgift som jag inte kan bekräfta lär inte några koordinater följa med kartorna. Alltså går det inte använda kartorna i något dataprogram för kartor eftersom man inte kan kalibrera dom. Hoppas jag har fel på denna punkt, annars slår man nog alla tidigare rekord igen (se ovan).
 
Bingo, jajamensan

Som jag redovisat i en annan sträng så har du tyvärr rätt. De hemladdade kartorna innefattar inte någon geodata vilket alltså gör dem värdelösa. För den som vill ha en karta på papper går ju till bokhandeln. Enligt uppgift så har avtalskunder tillgång till geodata, men jag vet inte vad som krävs för att man skall bli avtalskund.

/Janne
 
Lm:s kartor på nätet!

Kartorna som man beställer på internet är en digital version av de kartor som man kunnat köpa på lantmäterikontor eller bokhandlar i hela landet! Fördelen är att när man beställer fastighetskartan kan man få sin egna fastighet i mitten istället för att, i värsta fall, behöva köpa fyra blad (eftersom fastigheten ligger mitt i bladskarven)!

Klurade lite bara:
Hur menar du att man inte får några fastighetsgränser/-beteckningar när man beställer hem fastighetskartan?

När man beställer i "din karta" visas inga fastighetsbeteckningar förrän man gjort sin beställning eftersom de klassas som personlig information. Om du inte får några fastighetsgränser vet jag inte vad det är för "fastighetskarta" du tittat på. Att det inte finns några gränsrör eller råstenar i brytpunkterna har att göra med hur den är framtagen och i vilken skala som kartan ritas. Ute på landsbygden är kartan oftast digitaliserad eller scannad, och då på småskaligt material, så därför finns det inga gränsrör medtagna.

Sen får man aldrig koordinater med en karta var du än köper den! Inte mer än att det står koordinater i kanten som gäller rutnätet!!!

Vill du har koordinater på några gränsrör kan du gå till ditt lokala lantmäterikontor och be om dem. Vet inte om det kostar nåt, men det kan också vara så att de inte har tilgång till information eftersom den ägs av kommunen (inom tätort)!

Mvh
/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
mThureson Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen Navigering 3
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
efred Lantmäteriet (suck...) Navigering 12
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
clindh Hur tänker Lantmäteriet? Navigering 5
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.