Hur tänker Lantmäteriet?

clindh

Forumvärd
Var inne på Lantmäteriets sajt idag, var lite sugen på att köpa några segment av Gröna Kartan. Tyvärr finns ju inte möjligheten där att speca vilken del man vill köpa av kartorna genom att ange koordinater - det hade varit ytterst smidigt när man köper flera delar efter hand, och stor hjälp om man skall kalibrera in i OziExplorer tex.

Nu visade det sig att den möjligheten faktiskt finns, men BARA om man blir och loggar in som avtalskund. För 1500:- per år! Jisses, hur tänker man när man undanhåller sina kunderna en funktion som gör det möjligt att göra snabbare och enklare (=fler) inköp online?

Jag skrev ett mail till deras kundtjänst och bad dem göra koordinatsökning och -urval tillgängligt för alla, med motiveringen att det troligen leder till ökad försäljning.
Om fler gör så kanske det ger effekt så småningom... ;)
 
Håller med

Håller med dig om att det vore bra att kunna få "gratis" kalibrering genom att kunna ange koordinater.
Hämtade hem en bit av den ekonomiska kartan igår. Mycket bra karta, men som vanligt i Lantmäterisammanhang hutlöst dyr!
Den biten jag fick för 155 kr motsvarar mindre än en 30-del av en Gul karta. Vet inte hur stor del det skulle bli jämfört med den nya ekonomiska karan, men mellan 1/5 och 1/10 del skulle jag gissa.
Varför skall den digitala kartan vara 5-10 gånger dyrare än motsvarande pappersprodukt???
Man slutar aldrig att förundrar sig över Lantmäteriets prispolitik på digitala produkter.

Ola Hellström
 
Begränsning

Om man använder deras eget program Kartex så kan man ladda hem kartorna i RIK-format. Men visst skulle man vilja välja verktyg själv! Jag har påpekat detta då jag var testpilot för den hät tjänsten.

MVH
Janne
 
Fugawi + .rik

Hej!

Även Fugawi klarar av .rik - formatet. En utväg vore kanske att trycka på Qzi-explorer att få in hantering av .rik-formatet. Det kanske är enklare än att påverka Lantmäteriet.

Bertil
 
RIK kommer nog aldrig i Ozi

Inte en chans att Des Newman skulle ha råd att betala de hutlösa licensavgifter som Lantmäteriet begär.

Titta på Fugawi som i den svenska versionen är nästan dubbelt så dyr som den amerikanska. Och det var inte den svenska översättningen som kostade skjortan (den kom långt senare) utan licensavgiftena som Lantmäteriet vill ha för att man skall kunna använda deras kartor med annat än Kartex. Varför??? man har ju redan betalt (svindyrt!) för kartan en gång.
 

clindh

Forumvärd
Det lär tydligen kosta rejält mycket att köpa en licens till moduler som läser RIK från Lantmäteriet... Jag vet inte hur mycket, men jag misstänker att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart för Des att bygga in det i OziExplorer. Kanske om man betalade lite extra för det tillägget.

Eller så låter man ett gäng crackers sätta sig ner och klura ut hur RIK-filerna är kodade, och sedan göra en open source-implementation :) Inte helt enkelt förmodligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
MaDe VARNING TILL ALLA ER SOM TÄNKER KÖPA FRILUFTSKARTAN!!! Navigering 18
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
mThureson Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen Navigering 3
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
efred Lantmäteriet (suck...) Navigering 12
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
olhe BINGO för Lantmäteriet Navigering 3
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.