Långfärd med CyclePro, Crescent el. motsv.?

Vilka märken bör man undvika/är att föredra för en långfärdscykel?

Jag funderar på om jag ska köra på den cykel jag har, eller investera i en bättre lämpad typ trekking-hoj. Nu har jag en Marin MTB med aluminiumram. Det som gäckar mig mest är de breda 26 tums hjulen. Större hjul/ram lär ju ge bättre komfort, högre hastighet osv.
 
Lägg hellre pengarna på tältet och byt dina störande breda däck till smalare. Hur mycket 26-tumshjulen (skriv gärna ihop svenska;-) och liten ram påverkar komforten och farten vet jag inte. Tror inte det är mycket.

Det där med cykelmärke ska man inte titta för mycket på. Om cykeln köps av en riktig cykelhandlare är det ingen fara, vad än cykeln heter.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Det är inget fel på dina hjul, men sätt på slick eller semislickdäck (kvalitetsdäck, inget billigt skräp) storlek 26x1,5 så kommer din hoj att rulla på mycket bättre. Köp gärna ett med punkteringsskydd och byt styrstammen till en kortare modell så att sittställningen blir mindre liggande. Det sparar rygg och minskar belastning på handleder, använd också barends. Ger dig fler möjligheter att byta handställning. Allt detta för att göra de många timmarna på cykeln så bekväma som möjligt.
 
Cykel !

Hej !

Känn dig absolut inte tveksam till att ge dig ut på en tur med din cykel. Visst den kanske inte är den ultimata touring cykeln men och andra sidan låter det som det kommer va en av dina första turer. Ska man bara på cykel tur i Europas bebodda delar så är det vanligen ganska tätt mellan cykel affärerna vilket gör att man inte behöver oroa sig för haverier lika mycket som om man är ute i obebodda områden. Cyklade själv tre veckor i somras i Skottland på min gamla Miyata och det gick kanon. När det gäller hjulstorleken så anser jag att de skillnader som finns när det gäller lägre rullmotstånd är försumbara. Testar du en opackad touring cykel med stora hjul vs en Mountin bike med slicks kommer du säkert känna en skillnad men så fort du lastar på tjugo kilo så är skillnaden svår att detektera. Själv uppfattar jag det som om komforten blir bättre med 26 eftersom du får en större luftkammare som tar upp vägens stötar bättre.

Är medlem i en diskussions grupp på nätet som ältar denna fråga fram och tillbaka om du vill fördjupa dig mer i ämnet. Är du i grunden intresserad av touring och prylar i synnerhet kan jag varmt rekommendera denna diskussions grupp. Bli medlem på http://www.phred.org/mailman/listinfo/touring eller ta en titt i deras arkiv.

När det gäller däck kan jag varmt rekommendera Continental Top-Touring 2000 1.95 vilket är en bra kombination om man vill ha möjligheten att ta sig ut lite utan för asfalts vägarna men samtidigt ha hyfsat lågt rullmotsånd. Låt en mekaniker ta en koll ( ekerspäning och riktning ) på dina hjul innan du ger dig av eftersom de tar mest stryk. Det går att ta sig fram med trasiga växlar bromsar men utan fungerande hjul är det svårt att ta sig till nästa mekaniker.

Mvh Åke
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips