Laga GoreTex-brallor

Oops! Sparkade stegjärnen i brallan istället för i isen. Hål rätt igenom både inner- och ytterfoder. Klarade vadmuskeln i alla fall...
Brallorna går väl max ett år till innan det blir nya. Vill därför inte lägga ut massor på reparation.

Vad tror ni om följande:
Sy igen yttertyg(inkl membran) med maskin+bakomliggande bot. Sömmarna tätas med Liquisole. Därefter tråckla igen innerfodret.

Någon som har provat? Hur blir Liquisole i kyla? Som Havreknäcke?
/M

Limma

Du behöver inte sy och krångla. Det räcker med att limma med Liquisol, det håller sig mjukt. För ett (par) år räcker oftast silvertejp, Strykjärn på baksidan gör att tejpen fastnar bra.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kolla på Naturkompaniet på Hantverkargatan

Eftersom du bor i Stockholm kolla på Naturkompaniet på Hantverkargatan, dom har någon apparat och person där ibland som kan tejpa GoreTex kläder. Åtminstone var det så senast jag var där för något år sedan. Jag tror inte det kostar någon större förmögenhet att få en reva tejpad.

Jag har visserligen tejpat en reva i min GoreTex jacka med silvertejp, men om jag bodde i Stockholm skulle jag se till att få revan riktigt tejpad.

Per Brune / Västerås

pris

priset är cirka 200 kr för att fixa en lagning i storlek 10x10 cm. Då får man en ny goretexlapp och tejpade sömmar enligt Goretex standardmetod. Detta arbete utför mig veterligt av auktoriserade Goretex service-center. Jag undrar om det finns på ett eller två ställen i Sverige.Vad jag vet så kan vilken friluftsbutik som helst av rang skicka dem dit.

MVH Mats

Silvertejp i all ära men...

Själv har jag lämnat in en GT-jacka på lagning på Gore-Tex center på Naturkompaniet i Stockholm. Ca 200 kr/lagning är normalpriset, men ska man laga mycket kan det bli billigare. För 400 kr fick jag 2 genomsydda och tejpade lagningar + fullständigt omtejpat vid midjeresåren + lite andra tejpningar vid småhål. Är mycket nöjd med lagningarna.

Vad gäller silvertejp så är det ju fantastiskt till mycket - dock inte klockrent att laga kläder med. Ovan nämnda jacka hade jag silvertejpat i ryggen och klisterkletet som blir kvar när man drar bort tejpen är omöjligt att få bort! (Måste använda bensin eller dylikt)

Själv använder jag numera den självhäftande duk som man använder till att göra siffror i segel med. Du får en uppsättning med regnbågens färger som räcker livet ut för 100 kr på närmsta segelmakeri.

Det är förövrigt precis det som Gore-Tex-kvinnan i Stockholm använder för hål som ej behöver genomsys - jag frågade henne...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips