Laga ett litet hål i en Hängmatta

Under min första provliggning av min Exped Scout hängmatta fick den en liten (ca 1 cm) reva i mitten. Hur revan uppstod vet jag inte men jag skulle behöva laga den. Väven i hängmattan verkar visserligen vara armerad och den lilla revan bör inte innebära något problem men man vet ju inte.

Är det någon som har några tips på hur man på ett smidigt, enkelt och säkert sätt lagar ett litet hål i en hängmatta. Hålet måste ju hindras från att bli större när väven dras åt olika håll.

Ha det

Hade Du inte vassa nitar på jeansen tycker jag nog Du ska reklamera den! Troligast är nog ett vävfel i det här fallet. Anna

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Enligt
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=EXPEDSCOUTHAMMOCK

är hängmattan i fallskärmsnylon. Nu har jag varit på fällskärmsshopen och handlat tyg och andra sygrejer så många gånger att jag nog anses som stammis (stamkund) trots att jag inte hoppar fallskärm.

Och att göra en kommersiell hängmatta i fallskärmsnylon verkar för mig numera klassificeras som urbota dum konstruktion, då fallskärmsnylon inte är UV-beständig enligt dom som jobbar på fällskärmsshopen.

Jag har sytt en del saker av fallskärmstyg och aldrig lyckats ofrivilligt göra något hål i tyget. Inte ens med hålpipor från Biltema och Jula och hammare har jag lyckas göra hål i fallskärmstyget, men det säger nog mer om kvalitén på grejerna från Biltema och Jula. Däremot är med mina erfarenheter inte fallskärmstyg särskilt nötningbeständigt. Jag gjorde en packpåse för tältbågarna och det nöttes rätt så fort hål i tyget när det låg och nötte mot insidan av kajaken (glasfiber).

Men ett hål på ett fabriksny grej, så finns det nog bara en orsak precis som Anna skriver. Även jag nu är rätt så duktig på att sy i fallskärmstyg så skulle jag reklamera om du inte har ”lyckas" sticka en fickkniv eller något annat vasst genom tyget.

Per

skulle du in te få igenom reklamationen, vilket jag också tycker borde vara första åtgärden, har jag sett i ögonvrån att det finns små kit med "lagningslappar" i olika färger, för tunjacke- sovsäcks -tyg mm.

säljs bla på välsorterade intersport (outdoorprofil)

har nästan för mig att jag köpte ett kit i förebyggande syfte, för nåt år se´n, är det intressant får du höra av dig, så kan jag rota lite...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips