Lättväckt?

Hur många lättapaket går det på en storkåsa? Hur många Mcflurry-skedar på en i rostfritt (det borde bli ganska många)?


Gore-tex Pac-lite mot G1000?

Hur många storkåsor får du ändå på köpet när du köper smör? Hur många rostfria skedar får du ändå på köpet när du tar ungarna till mackedonkan?

Det står inte vad en rejäl G1000jacka väger på div hemsidor men en Paclitejacka väger ca 400-500gram, det mesta polyester och teflon. Hur många procent av polyesterinblandingen till en G1000jacka räcker det till, tror du?

Om man nu ska prata miljö alltså...

En som äter med rostfritt ur kåsa.
 
Ursäkta mig om jag har fel............

UL har varit i forumen av och till under åren men nu drar en väckelserörelse fram genom utelivs Sverige, vandringen skall göras lättare och nu genomsöks vindförråd och skrymslen, utrustning för bära, sova, bo och koka soppa mäts, vägs och dissekeras till sista grammet. Det handlar om lättpackning som inte är UL men där målet är att minska vikten. Väckelsebröderna Jörgen Johansson och Martin Nordesjö har knåpat ihop en blogg som heter fjäderlätt - lättpackning för kloka vandrare där de skriver artiklar om lättprylar.

Men detta är väl ingen nytt, backpacking light har funnits i åratal i staterna men vad vi ser nu är en skapad lättpackningsvåg där fjäderlätt är landets främste företrädare för det ny konceptet som inte är UL utan lättpackning.

Vad vill Fjäderlätt? Är det bara två entusiaster som vill frälsa oss från tungpackningens jämmerdal och få alla att vandra mot lättpackningens befriande höjder eller är målet bara att pusha för Jörgens Johanssons bok?

Kanske är visionerna större än så? Genom samarbetet med utsidan har fjäderlätt fått en expertpanel som jobbar för att profilera Fjäderlätt. Just nu vill de ha hjälp att få fram profilprodukter för att alla skall få känna en lätt samhörighet. Ser vi en profil skapas före produkten?

Det kan ju inte vara så banalt att Fjäderlätt i likhet med mig bara vill öka besöksfrekvensen på sin blogg? Läs min spejande artikel!

.........men tycker mig skönja spår av misunnsamhet och avundsjuka.
För övrigt så har jag personligen börja ändra min utrustning till lättare alternativ varefter de gamla sakerna slits ut. Mycket tack vare "Fjäderlättarna".

/Lars
 
Hur många storkåsor får du ändå på köpet när du köper smör? Hur många rostfria skedar får du ändå på köpet när du tar ungarna till mackedonkan?

Det står inte vad en rejäl G1000jacka väger på div hemsidor men en Paclitejacka väger ca 400-500gram, det mesta polyester och teflon. Hur många procent av polyesterinblandingen till en G1000jacka räcker det till, tror du?

Om man nu ska prata miljö alltså...

En som äter med rostfritt ur kåsa.

Hahaha, ok, lättapaketen köper jag, tänkte inte så långt (äter iofs mest messmör och de är ju kvadratiska).. Tidligt, före kaffe osv.. (Mackedonkan har jag inte vart på sen 2002 nån gång, och rostfria skedar har väl alla hemma?)

400-500 gram? Kanske hälften eller mer av polyn till en fjällräven jacka. Hade en haglöfs paclite jacka en gång i tiden, har nog aldrig känt mig så instängd som den. Den höll i 2 år, sen var lamineringarna slut, dragkedjan hade jag då också fått reparera, diffusionsförmågan var t.o.m. lägre än när jag köpte den. Min gamla grönlandsjacka har gått vidare i arv till min minsta kusin (Visst, lite reparationer där också, två utbytta knappar).

Däremot innehåller G1000 INTE fluorcarbon. Om man ska prata miljö alltså...
 
Nä men...också! Jag har försökt hålla mig om inte helt undan fjäderlättarna så nästan, och om inte det så jävligt lågt. Men nu brister det :) Detta jävla snack om missunsamhet och avundsjuka. Vad fan är det för nåt?

Är det ingen av er som har reflekterat över varumärkesbyggande med hjälp av er chompisar här på pryl- och märkesbögeriets epicentrum i svenskt friluftsliv, utisdans forum? Fan, jag reflekterade över det redan i begynnelsen när herrarna fjäderlätt ändrade sina signaturer på forumet till att lyda som bloggens adress. Jag kan ha fel i mina reflektioner, men de finns där.

På samma sätt finns reflektionerna där när någon nyregistrarad med enstaka inlägg kommer in i en tråd och börjar tala om den eller den butiken på internet som de tycker är jättebra: "Jaha. Här kommer handlarn eller handlarns kompis och mot utsidans regler skaffar gratis annonsplats," tänker jag.

Men jag har aldrig vidtagit några åtgärder i de fallen, för jag vet att det dröjer ett halvt ögonblick innan första forumit kommer in och läxar upp vederbörande. Sen kommer nästa...och nästa...och sen blir det gängstryk. Komma här och vara kommersiell där det inte hör hemma, typ.

Nå. Låt oss säga att dessa nyregistrade verkligen är ute för att marknadsföra en butik på forumet. Syftet med deras tilltag är att försöka bygga en kundkrets. En kundkrets är en del, en viktig del, i deras kommersiella intresse.

Frågan: varför är det värre att försöka bygga en kundkrets på forumet än att försöka bygga ett varumärke? Om man nu har anledning att misstänka båda företeelserna

Ett varumärke må vara tomt som en tom tunna och inte innehålla ett skvatt--men precis som kundkretsen så är det värt pengar.

Sen när man byggt varumärket så fyller man det med innehåll. Det kan vara vad som helst. Det kan vara prylar. Det kan vara föreläsningssvängen. Det kan vara kontakter gentemot andra företag i form av certrifieringar, bla, bla, bla. I princip vad som helst.

Igen--reflektioner. Det må se ut som en tvärsäker anklagelseakt, men kom igen nu. Jag har någorlunda balans i skallen och inser att jag inte har förmåga att tankeläsa andras intentioner eller att jag ens kan göra riktiga analyser på synligt material. Jag diskuterar :)

Och håll inne avudnsjukesnacket. Jag gillar kapitalister och entreprenörer Men att man gillar kapitalister och entreprenörer översätts inte till att man vill se de överallt eller att de ens hör hemma överallt. Det är en nyfrälst attityd att okritiskt hylla varje anstats till k- och e-ordet. Var sak har sin plats.

Och återigen--ovanstående var reflektioner. Men majjen frågade efter förstahandsinfo, och det är den bästa infon. Hoppas den kommer.

Huruvida lätt packning är bra eller en väcklse eller rent av farligt skiter jag högaktingsfullt i--i den här diskussionen.
 
Ppm är inte en viktangivelse utan en andelsangivelse. Vidare handlade inte dskussionen om kåsor var dyrare än smörpaket utan miljövänligare.

Ja, men i det här fallet var det ju praktiskt att visa att den relativa viktförlusten var försumbar, alltså ett relativt mått. Men kåsan är inte miljövänligare än lättapaketet om man köper såna. Men ping i det här fallet frågade ju inte om miljömässigheten.
 
Ja, men i det här fallet var det ju praktiskt att visa att den relativa viktförlusten var försumbar, alltså ett relativt mått. Men kåsan är inte miljövänligare än lättapaketet om man köper såna. Men ping i det här fallet frågade ju inte om miljömässigheten.

Med tanke på kåsornas och lättapaketens livslängd,är det inte jämt skägg?


peter
 
Och håll inne avudnsjukesnacket.

Kanske dags för en svensk variant av Godwins lag? Att alla internetdiskussioner för eller senare kommer att innehålla anklagelser om avundsjuka eller Jante. Är det OK med dig om jag här och nu döper den till Petterssons lag?

I ett vidare perspektv, d v s inte riktat bara mot dig utan alla kritikerna i tråden, vad är bakrunden till denna hätskhet? Att lättpackning är töntigt/osäkert/prylfixerat/nymodigt/trendigt? Att fjäderlättarna kanske, någon gång i framtiden kommer att tjäna en slant? Att utsidan tillåter dem och ingen annan att bygga varumärke? Att så många har hoppat på tåget? Ja, vad handlar eran aversion om? Om ni vill ha inlägg om annat, utsikt, leder, överlevnad eller vad det kan vara är det väl bara att skrva? Det kan inte vara så att det är just avundsjuka det handlar om? Aj fan, där trädde Petterssons lag i kraft... ;)Och igen för att jag nämnde den.
 
Med tanke på kåsornas och lättapaketens livslängd,är det inte jämt skägg?


peter
Jag tror att innan du har sabbat ett smörpaket (ingen otillåten reklam, tack!) så har du ett tomt, nydiskat där hemma. Ett som i vilket fall hade gått till återvinning för tillverka nya plastprodukter. Kåsor kanske...
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.