Lättpackning med hund - problem och lösningar

Skönt att få nya influenser. Jag har alltid sett min hund som svaret på lättpackning. Han drar all min packning på vintern och tar en del av min börda på sommaren. Aldrig har jag tänkt att han också skall bära lätt.... Man lär sig alltid.
Lars
 
Jo, misstänker att hundar som rör sig närmare marken sliter mer på prylarna. Men det finns väldigt lätta och slitstarka vävar, typ Dyneema, som används på t ex Golites Jam/Pinnacle och många andra lätta säckar också. De är betydligt slitstarkare och rejälare än silnylon.

Absolut. har en Jam2 och anser att Dyneeman är mkt slitstark. Skulle förmodligen räcka mer än väl till en klövjeväska.

Kanske blir ett kommande DIY-projekt, vem vet?
 
Jag anser ändå att många klövjeväskor väger allt för mkt. Den jag använder är ett myller av onödiga spännen och remmar.

Ja, min instinktiva tanke när jag såg den "lätta" klövjeväskan var att jag inte skulle vilja tvinga på något djur den normaltunga varianten. De såg ut som militära ryggor från 70-talet båda två.
Jag har väldigt lite erfarenhet av hundar och klövjeväskor (så jag nöjde mig med att titta och lära i tråden), men det måste gå att göra lättare och bekvämare lösningar. Jag skulle inte vilja ha tjock galon hängande vid mina framben...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.