Lättbindningar

Hej
Funderar på att skaffa andra par turskidor ( Randonnee)typ lättvikt. Ev Trab. Men bindningen är jag osäker på. På mina gamla har jag Diamir.
Har någon positiva eller negativa synpunkter på Dynafits lättviktsbindningar. Jag har dojor som passar till Dynafiten så det är inte problemet. Men hur är säkerheten så väl som utlösningsfunktionen resp att dom sitter kvar på fötterna vid hårda slag.
Gunnar
 
Hej Gunnar

Dynafits senaste modell som kom ut för två år sedan (som jag köpte) var feltillverkad. De löste ut när man gick uppför, men de har fixat till det nu.
Jag har både Diamir och dynafit. Utlösningsfunktionen på dynafit har fungerat bra för mig, men enligt test är de inte lika säkra. Däremot är Diamir t.o.m. säkrare än många vanliga utförsåkningsbindningar.
Nackdelen med dynafit är att det är mycket besvärligt att sätta på sig vid besvärliga förhållanden (brant och 1 m lössnö) och trots att de väger 1 kilo mindre eller nått så föredrar jag Diamir av detta skäl. Överlägset när man bara kan trycka ned foten i bindningen. Däremot på vårturer med lättåkt snö och bära skidor så är dynafit att föredra.
SkiTrabs skidor är de som gäller här nere i Italien. Jag har ett par Hagan som även de är lätta.

Hälsningar Kalle
 
Säkra?

Vilken Skid bindning av samma årsmodell är mindre säker än Dynafit???
Vid vridningsfall bakåt borde Dynafit lösa ut mycket sämre än allt annat! Blir det inte friktion mellan sulan på hälen och bindningen eller hänger pjäxan bara i de två piggarna på bindningen bak?
Silvretta är säkert nästan lika dåliga då men dom har trots allt en glid platta som följer med hälen åt sidan tills bindningen löser ut
Har ej provat Dynafit ännu (vilket jag skall göra i vinter) men har kompisar som åker på dom,
Till Dynafits fördel så verkar dom glapp mindre än Diamirs alla modeller vilka glappar märkbart med breda skidor på fast underlag, Har kört en vinter på Silvretta Easygo 555, Dom är stabilare än Diamir men har vist gått sönder en del,
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.