Lätta produkter billigare?

Invändning? Broms, kanske. Nog är det naturligt att
fundera på nyttan i relation till kostnaden.
Mitt tält väger 1.7 kg, i senare version 1.5.
När jag tittae på enväggsalternativ hamnade dessa (utom Tarptent®) på vikter kanske 2-3 hg lägre.
Då tvekar jag - 1000 kronor per sparat hekto?
Kanske det fanns att annat att minska på. Kanske
mina knän trots allt klarar att bära 15 kg
(plus 1.9 kg på kroppen, plus lite vatten)
som startvikt på en tiodagarstur?


Det handlar ju också om hur mycket man är ute.
En del gå kanske bara en enda vecka i fjällen och inget mer. Då är det mer en distraktion än ett brinnande intresse, då lägge man pengarna på annat.

Några av de viktigaste besparingar jag gjort är att lämna saker hemma. Ombyte på läger, ja, t o m andra skor -
det var ett lätt offer och dessutom gratis, minst 1.5 kg.
Jättelika, ohanterliga kartor med massor av ointressanta
partier. Det kostade lite jobb, men inte ett öre,
att trimma 500 gram på det paketet.


Hygien, ja, i absoluta tal var det inte så mycket,
men i procent:
men varför ta med en handduk som aldrig används?
Varför ta toapapper och tvål för en månad på
en så mycket kortare tur? Osv.
 
Tanken är väl snarare att man bör tänka till varje gång man ändå köper något nytt? Då kan man ju välja hur mycket man vill bära på i relation till vad det får kosta m.m. Jag tog mig friheten att uppskatta även kostnaden för din utrustning och lade också till min egen längst ner som viktmässigt hamnar ungefär mittemellan.

Rungá; sa:
Namatj 2 2985 g >> Helsport Ringstind 2 1750 g 4184 kr
5170kr (naturkompaniet.se)
BASK Shivling 90 liter 2400g >> Gossamer Gear G4™ 425 g 691 kr
1595kr (enligt tidigare tråd tråd här på utsidan)
PR Outdoor syntetsovsäck 1700 g >> Marmot Hydrogen 595g 3095 kr
~1000kr (personlig gissning)
Terma Rezt Z-lite 400g >> ---------
465kr (GetOut.se)
Nuvarande vikt 7285 g Lättvikt 3170 g
Min totala packningsvikt* skulle bli ca 18 kg med ca 15 kg på ryggen för en veckas vandring. Frågan är bara hur jag skall få ner allt i en 50 liters påse?

Detta låter bra men summan för mina inhandlade nya produkter blir 8211 kr

Summa: 8230kr vilket verkar ligga mycket nära det lätta alternativet.

Jämför jag med min egen utrustning (med de likheter och olikheter i förutsättningar som finns där) så hamnar jag på:
HB Akto 2500kr/1654g (Hilleberg outlet, begagnat)
Osprey Exposure 66 1800kr/1940g
TNF KiloBag ~1600kr/945g (har varit med i några år nu, kanske kostar mer idag?)
Karrimat 3-seasons 120kr/210g

Summa: 6020kr/4749g (vikt mittemellan, pris ungefär detsamma om man kompenserar för fullpris på 2-manstält)

Jag kommer nog aldrig att nå "3 för 3" på fjället, men lämnar jag tältpinnarna hemma och lägger till köket så kanske "4 för 5" kan vara nägot för mig... ;)
 
paerl; sa:
Tanken är väl snarare att man bör tänka till varje gång man ändå köper något nytt? Då kan man ju välja hur mycket man vill bära på i relation till vad det får kosta m.m.

Helt sant - det är tanken.
Principen "inte köpa nytt förrän det behövs" är åtminstone för egen del klart överordnad såna pedagogiska hjälpmedel som "3 för 3".
Sen kan ju definitionen av "behövs" skifta från fall till fall... :)

Olika personer köper nytt av olika anledningar, och oavsett om anledningen är lägre vikt, snyggare färg eller snajsigare varumärke kostar det pengar att köpa nytt.
 
Endast en gång har jag panikköpt och då fick jag en ryggsäck som inte passade mig och nu hänger den i förrådet. Allt annat har jag köptet efter modigt övervägande med tanke på behov, vikt och pris i nämnd ordning.

Ryggsäcken visade sig väga 700 g mer än den angivna vikten. Jag har använt den sedan 2004 under mina fjällvandringar och den 'känns' inte tung. Det finns en uppenbar risk att min ryggsäck kommer att gå som arvslott. Min Namatj är 17 år gammal, blek men hel och verkar hålla tills jag blir 60 och syntet sovsäcken jag köpte 2002 och den håller nog livet ut. Men jag har min ≈Rab Quantum Top Bag som väger 400 g och om jag köper en ≈Rab. Survival Zone 350g så kanske jag klarar mig i sommarfjällen till och med utan tält ;-)

Det enda som kan få ett naturligt utbyte är tältet. Resten måste köpas nytt om jag skall ha lättare grejer.

Sälja min utrustning för att köpa lättare låter som ett klokt råd men åt vem kan jag sälja till med gott samvete? Inte kan jag lura okunniga nybörjare att köpa tung utrustning utan jag få bränna utrustningen på bål.

Så länge jag vandrar med min dotter så kommer jag givetvis att bära lite tyngre än hon, inte för att vara macho men för att vara en snäll far. Skulle jag köpa en lättpackning så skulle hon få bära den.

Att lättare utrustning inom samma varumärke är billigare verkar rimligt, mera material gör produkten dyrare. En Marmot Hydrogen Long har mera dun och tyg än en Marmot Hydrogen Regular som är 200 kr billigare. Ser man på ryggsäckar verkar de lätta vara skitbilliga jämfört med tyngre och vad blir priset när de häger i friluftsbutiker i svedala? Priset på Go Lite Jam 2 kan vara ett riktmärke, hos golite kostar den $100 (≈699 skr) och hos addnature 1390 skr.

Att välja 'rätt' från början är svårt eftersom början är lågt tillbaka i tiden för min del och de som börjar vandra oftast inte känner till mer än de grejer som finns på friluftsbutiker dit lättpackningsvågen ännu inte nått.

Sammanfattning: Att köpa lätt från början är det bästa om man vill ha lättpackning eftersom prisskillnaden mellan traditionell och lättpackning är försumbar.
 
Det sista är viktigt nog och något att tänka på när man ger råd till nybörjare (om man ska göra det - troligen ska de låna elelr hyra utrustning fösta gången, för de kan inte vetta om jungfrutren ger mersmak.)

Man kan rentav vilja råda folk att vara lite envisa
när de köper saker - vet man att det finns lättare alternativ är det lättare att tvinga försäljare att ta fram dem.

På den senare punkten har det f ö skett en klar förbättring de senaste åren. Jag blev hånad när jag ville ha en minst lika lätt säck som den som tjänat ut
(Karrimor 65/80, 2.1 kg). Jag blev inte hånad när jag ville ha ett lättare regnställ än mitt gamla på 8 hg.

Allt fler försäljare har våg. När jag köpte min syntetsäck framställdes den som det enda giltiga alternativet för att uppnå den begärda komforten. en vägde 1600 gram. Idag hänger det dunsäckar en masse i vissa butiker - och priserna verkar vara på väg nedåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.