är ju en konflikt som många gärna betonar - komfort får alltså väga, en 65-liters ryggsäck
som väger mindre än 3 kg kan inte ha ett bra bärsystem
(frågan är om inte säcken måste rymma 90 liter för att vara bekväm),
man bör
eller rentav ska ha dubbla strumpor och därtill flera ombyten (på en veckotur),
och tre par kalsingar (jag har inga alls på stigen)
en madrass måste väga 1 kg för att vara bekväm, etc.
När jag nu märker att min säck väger nedåt 15 kg för en tiodagarstur
(jag tog just bort det bekväma men egentligen onödiga locket, 230 gram) undrar jag faktiskt
om jag skulle ta med ngt extra - jag tycker mig ha råd med det.
Det blir kläder - inte ombyte, men säkrare garanti om
att ha något torrt. Jag har nu t ex sex lager till överkroppen och kommer givetvis inte att använda alla samtidigt - men ett är en reserv om allt annat skulle bli blött, en fleece som väger 2 hg.
Problemet med fyra skikt (det femte är underställströja, som är min pyjamasjacka)
är att x skikt kan vara för lite, och x+1 för mycket. Mitt viktigaste värmeplagg
är en dunjacka som väger 3 hg, mitt regnskal väger 175 gram, sen har jag skjorta och tröja.
Jag hade nu tänkt använda den stundande fjällturen till att experimentera och fundera lite;
i augusti-september hoppas jag innerligt göra en veckolång tur i Frankrike (runt Mont Thabor)
direkt följd av en veckotur i Italien (Alta Via della Val Susa;
turerna skarvas i Bardonecchia)
och då kan jag räkna med kyliga
morgnar (de bästa dagarna!) och kyliga passövergångar (2800 m ö h som mest
i Frankrike, 3100! som mest i Italien) och då gäller det att klä sig rätt och ekonomiskt.
F ö har jag ännu inte hittat ett trovärdigt lättviktsalternativ när det gäller handskar; och
finns det överhuvudtaget handskar som värmer bra även när de är blöta?
som väger mindre än 3 kg kan inte ha ett bra bärsystem
(frågan är om inte säcken måste rymma 90 liter för att vara bekväm),
man bör
eller rentav ska ha dubbla strumpor och därtill flera ombyten (på en veckotur),
och tre par kalsingar (jag har inga alls på stigen)
en madrass måste väga 1 kg för att vara bekväm, etc.
När jag nu märker att min säck väger nedåt 15 kg för en tiodagarstur
(jag tog just bort det bekväma men egentligen onödiga locket, 230 gram) undrar jag faktiskt
om jag skulle ta med ngt extra - jag tycker mig ha råd med det.
Det blir kläder - inte ombyte, men säkrare garanti om
att ha något torrt. Jag har nu t ex sex lager till överkroppen och kommer givetvis inte att använda alla samtidigt - men ett är en reserv om allt annat skulle bli blött, en fleece som väger 2 hg.
Problemet med fyra skikt (det femte är underställströja, som är min pyjamasjacka)
är att x skikt kan vara för lite, och x+1 för mycket. Mitt viktigaste värmeplagg
är en dunjacka som väger 3 hg, mitt regnskal väger 175 gram, sen har jag skjorta och tröja.
Jag hade nu tänkt använda den stundande fjällturen till att experimentera och fundera lite;
i augusti-september hoppas jag innerligt göra en veckolång tur i Frankrike (runt Mont Thabor)
direkt följd av en veckotur i Italien (Alta Via della Val Susa;
turerna skarvas i Bardonecchia)
och då kan jag räkna med kyliga
morgnar (de bästa dagarna!) och kyliga passövergångar (2800 m ö h som mest
i Frankrike, 3100! som mest i Italien) och då gäller det att klä sig rätt och ekonomiskt.
F ö har jag ännu inte hittat ett trovärdigt lättviktsalternativ när det gäller handskar; och
finns det överhuvudtaget handskar som värmer bra även när de är blöta?