lätt vs. komfort

är ju en konflikt som många gärna betonar - komfort får alltså väga, en 65-liters ryggsäck
som väger mindre än 3 kg kan inte ha ett bra bärsystem
(frågan är om inte säcken måste rymma 90 liter för att vara bekväm),
man bör
eller rentav ska ha dubbla strumpor och därtill flera ombyten (på en veckotur),
och tre par kalsingar (jag har inga alls på stigen)
en madrass måste väga 1 kg för att vara bekväm, etc.

När jag nu märker att min säck väger nedåt 15 kg för en tiodagarstur
(jag tog just bort det bekväma men egentligen onödiga locket, 230 gram) undrar jag faktiskt
om jag skulle ta med ngt extra - jag tycker mig ha råd med det.

Det blir kläder - inte ombyte, men säkrare garanti om
att ha något torrt. Jag har nu t ex sex lager till överkroppen och kommer givetvis inte att använda alla samtidigt - men ett är en reserv om allt annat skulle bli blött, en fleece som väger 2 hg.

Problemet med fyra skikt (det femte är underställströja, som är min pyjamasjacka)
är att x skikt kan vara för lite, och x+1 för mycket. Mitt viktigaste värmeplagg
är en dunjacka som väger 3 hg, mitt regnskal väger 175 gram, sen har jag skjorta och tröja.

Jag hade nu tänkt använda den stundande fjällturen till att experimentera och fundera lite;
i augusti-september hoppas jag innerligt göra en veckolång tur i Frankrike (runt Mont Thabor)
direkt följd av en veckotur i Italien (Alta Via della Val Susa;
turerna skarvas i Bardonecchia)
och då kan jag räkna med kyliga
morgnar (de bästa dagarna!) och kyliga passövergångar (2800 m ö h som mest
i Frankrike, 3100! som mest i Italien) och då gäller det att klä sig rätt och ekonomiskt.

F ö har jag ännu inte hittat ett trovärdigt lättviktsalternativ när det gäller handskar; och
finns det överhuvudtaget handskar som värmer bra även när de är blöta?

det handlar om ett tankesätt, allt måste inte vara superlätt men målet måste ju vara det, jag slits mellan val precis som du och ibland väljer jag ett tyngre val på grund av bekvämlighet eller funktion, det brukar oftast gå att kompensera någon annastans.. tältet var senast det gick åt pipan då en viss komfort måste beredas för att min fru ska följa med.. snåla på käket är oxå uteslutet för min del.. men att komma under 15kg(ink rubbet utom vatten) på 10dagar blir tajt för mig med, då är det med komforttält till frugan, kan käna 1kg på mitt "ego" tält..

(berghaus vulcan väger under 3kg och har ett bärsystem som lätt klarar 30-40kg.. själv kör jag en rippad vulcan på 80liter och 1,9kg..)

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Mellan vikt och komfort är det helt klart en avvägning.... Beroende på vad man prioriterar får den saken väga mer för just mig, men kanske någon annan bantar på den saken och tar ett tyngre kök tex!

Sovkomforten är viktigt för mig,varav mitt liggunderlag väger 620g...ett tunt cellplast a 140g är inte aktuellt...

Om handskar...jag kompleterar min craft windstopper med ett par extremities i gore-tex packlite vid regn, använder dom även på vintern som skal....mycket nöjd med dom!

//A

Frågan är väl snarast komfort under gåendet eller komfort i lägret. Minska på vikt görs ju för att kunna gå mer komfortabelt. Öser man på för mycket med grejer för att kunna ha den komforten i lägret kan man ha ökat okomforten under gåendet så mycket att totalt sett, dvs komfort under gående + komfort i lägret, försämras så nettokomfortförändringen blir negativ. Sak samma kan hända om man utesluter för mycket grejer. Det är ju summan av komfort under gåendet och komfort i lägret man vill maximera, enligt ens egna preferenser och den vikt man sätter för de båda lägena "gå" respektive "läger".

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips