Lätt & Miljövänligt ??

Åkte precis upp till norra sverige från södra efter besök hos familjen. Inför resan stod jag inför 2 möjligheter:

1. Antingen kan jag från Örebro åka tåg till Arlanda och flyga upp till Storuman, där jag nu bor. Det hade kostat mig 800kr och tagit sammmanlagt 5-6 timmar.
2. För 650kr kunde jag åka ett nattåg från Örebro till Östersund, för att sedan åka buss upp till Storuman. Restid 14 timmar med dålig sömn på sittplats.

Jag ville åka tåget för dess mindre skadliga konsekvenser för miljön. Men jag ställdes inför ett förvirrande argument:
"Flyget kommer ju ändå lyfta o åka dit upp vare sig jag är med eller inte. Utsläppet kommer ju ändå att ske. Hmm... jag kanske kanske kan göra ett undantag bara."

Men det var här det slog mig igen:
Vad jag väljer att invistera mina tillgångar i som konsument är ett ställningstagande på marknaden. Det är den enda makten jag har (förutom rösträtten om man nu tycker så...).

För visst är det absolut så att man ska sänka sin konsumtion för att hejda skadlig exploatering av naturtillgångar och förgiftning av natur. Man kan alltså med gott samvete använda den redan inköpta lättviktsjackan tills den är utsliten.

Men sedan kommer det en dag då man är tvungen att skaffa sig nya paltor när de gamla börjar ramla av.
Då kan vi stanna upp o tänka till, använda sin makt som konsument och styra marknaden mot en mer miljövänlig produktion, genom att t.ex. köpa det där oljestället, eller vad det nu kan vara.
Gotetexstället må redan hänga där färdigproducerat i butiken, men på sikt kommer de som vill tjäna pengar på kläder ändra produktionen efter behovet. När den nya mer miljövänliga normen (som tillsvidare är kompromisser) sedan har blivit satt kommer förmodligen nya möjligheter göra att det går att få änmer miljövänliga prylar.
O.s.v. in i framtiden.....

En vän: "Men det verkar ju som att de andra ändå inte gör något"
Vännens vän: " Det må vara så just nu. Men det väsentliga är; vad gör du?"

Dalai Lama: "Vill du förändra världen, så förändra dig själv"
 
Ett system av snabbräls skulle inte bli mkt dyrare än vanlig räls. För eller senare kommer det ändå krävas.

På den tiden var det det : mycket dyrare. På den tiden jag studerade sånt fick jag lära mig att det var ungefär som skillnaden mellan att asfaltera en grusväg och att bygga en helt ny motorväg. Sverige är ett till ytan stort land med få passagerare, det går inte riktigt att jämföra med Japan, Tyskland eller Frankrike.
Då som nu hade vi bara ett enda järnvägsnät, och att bygga ett helt nytt bara för en enda dyr tågtyp funkade inte. X2-tågen har väl funkat rätt bra de 15 år de har funnits?

Hur situationen ser ut idag vet jag inte. Finns det planer på en ny stambana för snabbare tåg?
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Man tänkte att det skulle vara svindyrt att bygga ett helt nytt nätverk av ny räls, vilket skulle ha behövts om "riktiga" snabbtåg skulle köra i Sverige. Istället konstruerade man ett tåg som skulle kunna köra hyfsat snabbt på befintliga, något uppfräschade, spår.

Men oavsett transportsätt är min poäng att det ändå inte är särskilt miljövänligt att resa 200 mil för att knata i naturen. Att flytta information är miljöbilligt, att flytta folk är miljödyrt. Alltså bör vi som är naturmänniskor kanske bo nära naturen och jobba på distans.

Eller inte jobba alls, som jag då. Sen får man ju inte glömma att de som packar lätt bidrar midnre till energiförbrukningen vid transporten. Eftersom det är fusk att inte räkna in de knappt 2 kg man har på kroppen är det förstås bäst att påminna om att man väger en del själv. Det är givetvis av miljöhänsyn som jag går ned 3-5 kg på våren inför mina långa resor.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips