Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag skulle vilja lära mer om telemark. Just nu tar jag mig hjälpligt ner i pistade backar men målet är att kunna behärska obanad terräng på tex en veckotur i fjällen. Finns det någon som har bra tips på kurser?
Kolla STFs utbud i Storulvån och Abisko. Det finns berömmande trådar om detta här tidigare.
Privatlektioner med en bra lärare är effektivt. Jag fick bra instruktioner av en lärare i Ramundberget för många år sedan.
Videofilmning och en bra bok t ex Allen & Mikes Really Cool Telemark Tips är också ett alternativ. Framför allt lek och åk ofta och på varierande lutning och underlag.
Träna låren off season och under vintrarna med t ex cykling eller Inlinesåkning.
Privatlektioner är det bästa tipset att snabba på lärandet. Då får du även tips på vad du ska tänka på när du åker själv.
Sen går det inte att komma runt att man behöver tid på skidorna. Som med mycket annat är det övning som gäller.
Om man är en duktig alpin-åkare skulle jag gissa att det tar 25-50 dagar att bli någorlunda ståsäker i de flesta förhållanden.
Personligen behövde jag nog runt 50 dagar och två uppgraderingar av utrustning innan mina kompisar slutade vara oroliga för att jag skulle vurpa allvarligt på något olämpligt ställe, långt från hjälp....
Ett bra sätt att ha roligt och trevligt tillsammans med andra telemarkare är att delta i det årliga Telemarkslägret i Fjätervålen. Utvecklande för åkare på de flesta nivåer, kankse inte för rena extremåkare iof.
Var där i fjol och tycker att min åkning förbättrades en del, och så var det massor av trevliga människor där.
Östersund Telemark Club kör telemarkskurser i Ramundberget i december och (antagligen som vanligt) i Åre i januari. Kolla in ÖTC:s hemsida: http://www.telemark.se.
Det brukar vara ca 200 elever + ca 30 instruktörer på telemarkshelgen i Åre i januari där det ges instruktioner på alla nivåer, grönt för nybörjare till svart för de som är riktigt avancerade. Riktigt skojsigt brukar det vara.
SMU Fjällgård i Hemavan kör en veckokurs på vårvintern.
Kursen inleds med teori och åkning i pist. Sen bär det iväg ut på fjället. Några toppturer brukar ingå liksom en längre tur med övernattning i STFs Viterskalstuga.
Kursen brukar locka åkare med blandand erfarenhet. Positivt eftersom det blir lite av ge och ta. Kan rekommenderas - många återkommeråre efter år!
Känslan av att skida ut bland Svalbards till synes ändlösa glaciärer med en maximalt lastad pulka är svårslagen. Expeditionen sträckte sig över 600 ...
Claes Grundsten är främst förknippad med sina storskaliga landskapsfotografier. I Sarek – en biografi lyser dock de glättiga panoramabilderna med ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer