Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge

Jag ska ut i sommar, (obestämd tid ännu) Min. 2 veckor med kajak i ett av Sverige större RINNANDE vattendrag.Men jag vet inte riktigt om jag har koll på vilken utrustning jag ska ha med mig eller vilken kajak jag ska ha. Har i dagsläget ingen packning eller utrustning knutten till kajakaktivitet.
Tacksam för alla tips på allt från, proviantprioritering till typ av kajak och paddel jag ska använda mig av.
Samt var jag kan få tag på dem dyrare sakerna som lån/hyra?

Detta är ett projekt som kommer hållas hemligt i största möjliga mån och då det är väldigt mycket i sin linda så har det inte utsetts någon rutt eller område än, mer än att det kommer vara rinnande vatten och hinder/slussar av diverse sort på vägen.

MVH

Rinnande vattendrag, du har bestämt att det är kajak och inte kanadensare du ska ha vad det verkar?

Leta en begagnad kajak i plast, inte glasfiber? Tålig, har redan tappat lite av sitt nyprisvärde, du kan sälja den igen efter ditt äventyr utan att ha tappat för mycket pengar på det? Om det är svårt att hitta någon att hyra för obestämd längre tid.

Nattläger: tält, tarp eller hängmatta? Beror på var färden går vad som passar bäst. Fördelen är ju att du kan ha lite tyngre grejor med dig än om du vandrar, inte riktigt lika känsligt med vikten när du inte bär den på ryggen ju.

Återigen, beroende på var du ska resa, ett pålitligt kök inklusive bränsle, och mat som antingen tas med för hela färden, eller kommer du att kunna proviantera under tiden?

Lycka till med ditt uteäventyr!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Utbildning

Jo så här ser det ut. Anledningen till att jag ska ha kajak är delvis utbildningsrelaterat samt det känns smidigare att dra runt på en kajak istället för en hel kanot. Samt det går att göra lite andra drastiskavägval med en kajak än med kanot, om jag hittar något dropp, fors eller liknande som jag vill ta mig ner för.

Finns ingen anledning för mig att köpa en kajak. Antingen hyr jag en eller lånar en av någon kontakt.
Lägerbiten har jag full koll på även om vi inte har kommit fram till hur vi ska bo än, tält, tarp, bivack... Men själva kajakpackningen är fortfarande ett oprövat område för mig. Har varit ute på någon dagstur, några gånger över åren, men som sagt det som är dem största frågetecknena är klädsel och utrustningen runt själva paddlingen.

Vad ska man ha med sig för klädsel under själva paddlingen, och runt om för att klara blött, rollning, o tips på matförpackningar?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips