Ländryggsproblem

Jag har märkt att jag blir trött, stel och får värk i ländryggen då jag går i mina kängor, ett par Han Wag Nallo. Detta fenomen uppstår inte om jag bär ryggsäck samtidigt som jag går i kängorna??? Detta fenomen uppstår inte heller då jag går i lågskor, eller mina MBT-sandaler som jag har på jobbet.

Kan någon ge en förklaring till problemet och något tips på hur jag skall bli av med det?
 
Olika vikt på skodonen påverkar hur vi håller motvikterna vid gång och löpning.

Har själv ibland ont i ländryggen och har märkt att medveten högre rakhet i ryggen avlastar.

Komfortablast går jag i mjuka Rockport med dämpning numera.
go tur
 
Jag kommer på två tänkbara förklaringar.
1. Kängorna ändrar din kroppsposition på något sätt – är det till exempel större höjdskillnad mellan häl och framfot i kängorna än i dina andra skor? Ryggsäck ändrar också kroppspositionen, det kan hända att den ändringen "väger upp" den ändring som kängorna gör.

2. Är kängorna för mjuka/dämpade? När fötterna inte får ordentlig kontakt med underlaget blir det svårare för hjärnan att räkna ut bästa sättet att sätta i foten. I det fallet kanske den extra tyngden från ryggsäcken gör att foten får bättre kontakt med underlaget.

I första fallet skulle du kunna testa att lägga i en anatomisk innersula, i andra fallet kanske byta till en tunnare innersula?
 
Jag kommer på två tänkbara förklaringar.
1. Kängorna ändrar din kroppsposition på något sätt – är det till exempel större höjdskillnad mellan häl och framfot i kängorna än i dina andra skor? Ryggsäck ändrar också kroppspositionen, det kan hända att den ändringen "väger upp" den ändring som kängorna gör.

Det här är funderingar jag själv har.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...