Lämplig kajak för långa personer?

Jag behöver lite vettig input för rätt val av begagnad enmans kajak.
Den ska passa mig som är 188cm lång och väger 84kg, den ska vara lämplig för Mälaren/skärgården och användas till träningspass/snabba dagsutflykter.
Gärna tåla tufft väder typ gäss på Mälaren.

Jag paddlade i min ungdom lite juniorkajak i några år så viss vana finns. Men jag har idag helt tappat koll på material och modeller.

Prisklass human och prestanda går före finish, då jag hellre använder mina prylar hårt än sitter hemma och polerar dom.

prova prijon

Är själv 190 cm (96 kg) och trivs skönt i min prijon Kodiak. Gott om plats för benen. Finns andra modeller men som alltid är det bäst att prova många. Finns inget värre än köpa fel.

Kolla hos friluftsfrämjandet som har test (där man kan prova alla sorter) någonstans runt Ljungskile.

Kopiera länken och sök sedan, kanske finns nära dig?
http://www2.frilufts.se/flf/flf.nepost.Activity?id=1132817796986626482780

Fördelen med en plastkajak är att det är billigt och stryktåligt

lycka till

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
188 är inte särskilt långt och du är inte heller särskilt tung så du kan välja fritt bara du väljer bort de som uttryckligen är gjorda för små personer.

-Åke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips