Lacka kajak

Jag har just fått hem mitt vinterpyssel ... en äldre motionskajak i mahogny. Kan bli riktigt stilig efter en del fix.
I och med att jag kommer att byta ut trädelar och det finns några renskavda partier på skrovet så kommer jag att slipa ner hela kajen och lacka om den.

Men ... hur lackar jag den bäst? Är det 2-komponents polyuretanlack som gäller eller är båtfernissa bättre? Är det bra att epoxybehandla den trärena ytan ytan innan lackning med 2-komponentslack eller är det bättre att lacka direkt på trät??

/Lennart

Struer kajak som är "bäst i världen" på bakade fanérkajaker skriver så här om omlackering:

Lightly sand the first (top) layer of old lacquer with fine-grained sandpaper (e.g. 3M grit 618 P120). The wood’s pores are now open and will ensure good adhesion.

Carefully clean the sanded surface with spirit.

Spray or brush with lacquer at an ambient temperature of 20oC. Allow to dry until the next day.

Use water sandpaper (min. grit 1,200) and steel wool no. 000.

Finally, polish the surface with a fine quality polish (e.g. Farécla G3 general) with a good handful of cotton waste or cloth – polish until a shining surface is obtained.

Conclude by polishing by hand or machine (use Turtle wax with teflon). If polishing by hand, use an approx. 5 cm piece of foam rubber and polish either the deck or the hull first.

IMPORTANT: avoid polishing in direct sunlight. Use only two-component DD polyurethane lacquer.

Lägg märke till att de kör med stålull efter våtsandpappring med 1200 papper och därefter polish

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för tipset Erik!

Det, tillsammans med ett tips från Ingvar Ankervik, VKV, gör att jag nu har en god bild av vad jag behöver göra. Den ska bli fin! har lite svårt att hålla fingarna i styr och inte börja redan nu ... men tiden behövs just nu till annat.

Kajaken visar sig vara en Struer ... troligen från tidigt 50-tal.

/Lennart

För säkerhets skull

så kan du tvätta ur stålullen med sprit, bensin och rent vatten innan du använder den. Det kan ibland finnas rester av skärvätska i stålull och hur de resterna reagerar med lack, epoxi eller trä får man reda på först efteråt och då brukar det vara så dags.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips