Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Snart är jag ute på årets sommarfjällvandring som börjar längs Präststigen. Utan att jag hade tänkt om detta när jag började med planeringen kommar jag att vara på Alkavare kapell under denna helgen - om allt går som tänkt.
Finns där fler här på Utsidan som kannske är på plats?
Jodå, om allt går som planerat så kommer jag och två vänner anlända dit. Vi siktar på lördag eftermiddag, kanske rentav vid lunchtid. Dagen före tänkte vi besöka området vid Otillgänglighetspunkten. Och dagen före dess kopplar vi på Präststigen från Darreluoppalstugorna. Kul att träffa fler utsidingar!
Tips från coachen. Glöm inte att ta med er av kyrkfikat om ni stannar på söndagen. Vi fick för oss att vi inte behövde något onyttigt men ångrade oss redan till kvällen. Ack lyckan att ha med sig två eller tre vaniljlängder på fjället!!!! D;
Även jag tackar för tipset. Efter en vecka på tur finns väl plats för liten extra i packningen.
Kannske är jag redan på plats på fredagskväll - börjar i Kvikkjokk på söndag eftermiddag (om inte tåget er försenad och jag missar den tidigare bussen) så gott om tid för vandringen och utflykter bredvid "stigen".
Jag kan berätta att tipset var verkligen bra och att vi har följt den.
Min fortsättningen av kyrkkaffen efter vandringen på söndageftermiddag.
Jag ber om ursäkt för det inte helt sträkta vita duken (vind och underlag...) och den tomma kåsan. Jag tog bilden under tiden jag kokade kaffe, när den var klart blev annat viktigare.
Och här två bilder från helgen
En verkligen fin helg, om ni har vägen förbi under denna tiden ett annat år rekommanderar jag att planera med liten extra tid där.
Det glädjer mig att du tog med lite extra förplägnad! Och oj vad stilla sjön låg! Är allt så jag längtar tillbaks. Blev endast dagsturer runt Björkliden i år då vi har en lillpjatt på en bit över året. Men han stormtrivdes i bärstolen och klagade endast när jag stod still Någon gång ska han allt både få ro över Álggajávrre och mumsa på fikat vid kyrkkaffet!
Jag var där helgen efter och det hade varit lite dramatik med båtarna under veckan. En båt hade dragits med i forsen och hade fått bäras upp igen av fyra tappra personer. Det gick bra för alla inblandade har jag förstått.
Det finns två bra aluminiumbåtar, den tredje var en plastbåt som låg upp och ned på andra sidan kapellet, den såg inte ut att må så bra. Vet inte vilken båt som har inblandad i "forsränningen".
Man ska ro in i sjön i en halvbåge så går det bra...
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...