Kvikkjokk eller Saltoloukta?

Ja, snart bär det av. Ännu är dock hemfärden från Sarek inte spikad. Vi kommer att gå från Sourva via Låddepakte och Rapadalen till Aktse, men sen? Vad föreslår ni, vilken del av kungsleden är vackrast; vägen till Kvikkjokk eller Saltoloukta?

Beror på det......

vägen mot K-jokk innebär mestadels "skogsvandring", i.o.f.s i fin skog.... Går ni mot Sito är det ren fjällterräng, alltså fråga om en smaksak.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Saltoloukta!

Hejsan!

Jag har gått bägge vägarna vid ett par tillfällen och för egen del föredrar jag helt klart leden upp till Saltoloukta. Bland annat för att jag föredrar fjäll framför ändlösa skogar, men även pga att leden ner till Kvikkjokk passerar en hel del halvtrist blockterräng.

Dessutom är kommunikationerna med buss betydligt bättre till och från Saltoloukta än vad de är till och från Kvikkjokk.

/ Stefan

Håller med om Salto!

Hejsan, har ochså gått båda delarna, iof vackert söder om Pårek mot Kvikkjokk, men inte sååå olika från att gå i Småland's skogar (som ju ochså är vackra). Vill man ha mera Fjäll, så är Sito-Salto tämligen Fjäll-Autobahn, lättvandrat, god chans att se ren, ganska plant (förutom starten och sista ca. 3 km).

Ha det bra!
Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips