Kungsleden, världens bästa vandringsled?

Det här listandet är pubertalt, när, väder och sällskap kan snabbt förändra ordningen.
Njut av det ni vill.

Vid oväder kan man njuta av vandrarböcker och bilder från coffetabelversioner.
Själv blev jag som barn vänd med att inte gå leder, det har påverkat resten.

Vackrast beror på så mycket.
Men Grand Canyon i snö är ett rätt speciellt minne, svalt och lättvandrat var det oxså. Vi var väldigt solo nere i urtiden.

Har ni tänkt på en sak vad gäller Sveriges vandringsleder och nationalparker (som Sarek m.fl)?

Det är totalt obyråkratiskt! Ta din ryggsäck och ge dig ut och vandra bäst du vill. (Ungefär)

Det är frihet.

Vad jämför du med? Jag har vandrat i nio europeiska länder och inte stött på byråkrati någonstans. Tänker du på Nordamerika?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Vore väl närmast ett tjänstefel att inte skryta med det...

Om man orkar läsa på svenska turistföreningens hemsida så framgår det tydligt att "STF grundades 1885 i Uppsala som en ideell förening för att främja turism i Sverige."

Så det vore väl närmast tjänstefel av dom att inte skryta med NG artikel/lista alldeles oavsett vad man anser om den.

Håller för övrigt med att Sverige och Kungsleden är fantastiska vandringsmål. Om man t.ex jämför med Tour of Mt Blanc som t.ex Magnus lovordar föredrar jag definitivt Kungsleden, även om bägge är värda att slita ut kängorna på.

/ Stefan

Såg att några tyckte Everestleden var så otroligt mycket bättre. Visst magnifika höga berg och höga insprängda led i berget. Men även väldigt kargt i de övre regionerna.

Nu har jag inte gått så mycket av Kungsleden men av den resterande fjällen på sommaren så är det grönt med frodande växt och insektsliv. Glasklara sjöar och åar och bäckar överallt där det också går att fiska. Dessutom liten inhemsk befolkning med avsaknad av byar.

Jag väljer svenska fjällen framför Everest alla gånger.

Visst är Sverige vackert - bilder från 5 månader

"Husband and Wife Team Photograph the Solitude of Sweden’s Wild Landscapes"
http://proof.nationalgeographic.com...raph-the-solitude-of-swedens-wild-landscapes/

Video http://assets.nationalgeographic.co...guid=0000014f-fc09-dd38-ab4f-ff0dc9780001&t=0

06_EHA-01.jpg

01_MM8260_130908_4592.jpg

02_OHA-2013-07-20-212249.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips