Kungsleden i maj......?

• Trådstartare go_i_huvet@hotmail.com (Fredrik)
  • Start datum

go_i_huvet@hotmail.com (Fredrik)

Gäst
Halloj! Är det någon som har vandrat Kvikkjokk och norröver under slutet av maj? Jag antar att alla stugor är stängda och båtturer ej går, eller har jag helt fel?
Är det någon som har erfarenheter och synpunkter vore jag tacksam.
/Fredde

vad jag tror om detta

Hej !
Slutet av maj är ingen bra årstid, men det är ju iallafall myggfritt.Det kan dock gå ganska bra beroende på hur våren blir, om den är väldigt varm kanske det hinner smälta en del. Slutet av maj vet jag dock en del som gör skidturer inne i Sarek. Läste om detta i en ledare i Utemagasinet för ett tag sedan.

Jag gick sträckan Saltoluokta-Kvikkjokk strax före midsommar 1995. När jag kom till Saltoluokta så hade isen på Langas gått för bara en vecka sedan. Du kan alltså i slutet på maj räkna med is. För att ta dig vidare norrut från Saltoluokta kan du tvingas kontakta Hjalmar Öberg (som även hyr ut stugor, vid Björkudden)som bor en bit därifrån (har ej numret just nu).Han brukar fixa överfart på såkallade udda tider. Alternativt måste du vandra en bra bit till Suorvadammen.

När jag vandrade var det väldigt blött och det var svårt att skilja på stig och bäck. Från Njunjes ner mot Aktse så gick man i en bäck hela tiden.Sträckan förbi Rittak så låg det en hel del snö kvar. Jag gjorde en dagstur upp mot Vaikantjåkka vid Rapadalens kant och det innebar kontinuerlig snöpulsning.Det var väldigt blött också i skogen ner mot Pårtestugorna.

Sträckan Salto-Kvikkjokk innehåller 2 stycken båtöverfarter. Eftersom det den årstiden inte finns båtar utlagda så vet jag inte hur man kring-går detta problem ? Samerna vid Vaggevaratj sameviste som brukar fixa detta vid Sitojaurestugorna har väl inte dykt upp då.

Nä, ägna slutet av maj åt att åka upp till Lyngen i Nordnorge och gör toppturer med telisar istället !
Eller åk till Kebnekaise !

Hälsningar, Mats

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Du gör rätt!

Jag brukar vandra i Muddus nationalpark kring pingst, som ju vanligtvis infaller i slutet av maj månad.

Muddus ligger ju nere i skogslandet och det har hänt att jag fått pulsa i halvmeterdjup snö vissa år, trots att parken stora delar av parken ligger exponerat i söderläge.

Så jag tror Du gör rätt i att vänta. Eller som Mats Frank säger : "Ta telisarna i stället"!

Med fjällhälsning
Bert Bodin

laiza.32@swipnet.se (lotta)

Gäst
Untitled

Har du fått några tips om fjällvandring i maj?
Tacksam om jag kan få några svar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips