Kungsleden 3-13 Juli - VÄDER??

Jag och min flickvän skall vandra Nikkaluokta-Abisko med toppbestigning av Kebene och gå via Nallo, 9 dagar borde räcka gått och väl men undrar lite om väder och förhållanden:

Hur mycket snö finns det kvar upp till kebenetoppen, kaffedalen och Nallo??

Har myggen börjat komma?

Hur lågt finns snö?

temp mm...

Kristallkula

Svårt att sia om väder-förhållanden i framtiden, då ju vädret varierar så mycket från år tilll år. Kan bara referera till hur förhållenden var när jag var där vid motsvarande tidpunkt för några år sedan.
Normalt så bör det inte vara några större problem med snö vid den tiden. Kan dock vara en del snö på högre områden som Tjäktja-passet tex. Har man tur så bär snön att gå på, annars kanske man måste pulsa lite alternativt gå runt.snöfläckarna.
Upp till Kebnekaise och Kaffedalen finns det antagligen en del snöfläckar kvar, som dock kan nyttjas att åka kana utför på ner vägen. Ni borde dock mestadels ha barmark att vandra på. Kolla med Kebnekaise fjällstation om de aktuella förhållandena.

http://www.svenskaturistforeningen.se/kebnekaise

God tur!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kom just hem ifrån dessa trakter och det var torrt och fint i markerna (förutom jokkarna som det var rätt mycket vatten i).
Vi gick till Nallo från Sälka och då var det snöpuls mest hela vägen. Men det har varit varma dagar så jag tror att den djupaste snön hinner töa bort innan ni kommer dit (fast blött är det troligtvis den sträckan). Ska ni till Nallo från Tjäktja kan det ju ligga snö kvar.
Uppåt Kebnekaisetoppen kollade jag själv inte läget, men det var flera som var upp på toppen, det verkade inte vara några problem. Tjäktjapasset var slitsamt, sa de som gick där i veckan.
Myggen har börjat komma, men bara sparsamt än så länge!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips