Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager

Jag har funderat på att vandra hela Kungsleden i sommar, och funderar på dom båt passager som finns längs leden. Jag har sökt på internet och i forumet men uppgifterna är är gamla och svåra att finna.

Som jag förstår det hela sett norrifrån med början i Abisko

På sträckan Abisko - Saltolukta

är den första obligatoriska båttransporten en kortare roddtur över Teusajare för att sedan följas av en STF arrangerad båt transport från väg över langas till Saltoloukta.

På sträckan Saltoluokta - Kvickjokk

Är det två roddturer över Sitojare och Laitajare vid Aktse.

På sträckan Kvikkjokk - Ammarnäs
Är informationen mycket knapphändig t.ex. erbjuder t.ex. STFs hemsida denna information
"Sträckan innebär också några längre båttransporter, som du kan ordna med på plats. " utan att lämna någon mera information.

Det verkar dock röra sig om

Mallenjarka - Kvikkjokk (kan eventuellt ersättas av vandring via Nunjes)

Över Riebnes till Vuojnaviken

Jäkkvik - Saudal (denna sträcka är eventuellt ersatt med roddbåt)?

På sträckan Ammarnäs - Hemavan
Som jag förstår det hela är det inga obligatoriska båt transporter.

Jag är nu intresserad av om dessa uppgifter är korrekt?
Priser på dessa båt transporter ?
Möjligheter att undvika dessa båttransporter med alternativa färdvägar?

Jag är INTE intresserad av diskussion om lokalbefolkningens möjligheter att driva affärs verksamhet i glesbygd, eventuella omdragningar av leden via diverse fastigheter etc....

Tacksam för svar.

Såvitt jag kan se är dina uppgifter korrekta. Några kompletteringar kan dock vara på sin plats.

Vid Teusajaure, Sitojaure och Laidaure kan du välja mellan att ro och att nyttja båttransport. Som du säkert vet kan egen rodd innebära flera vändor så att det alltid finns minst en båt på varje sida. Om det är dåligt väder, t. ex. dimma eller blåst, kan egen rodd innebära extra problem och väntetider. Min erfarenhet är att avstånden över sjöarna inte alls är obetydliga, tvärtom kan det ta sin tid att komma över. Flytvästar vet jag inget om.

Vid Langas, Kvikkjokk och Vuonatjviken är du hänvisad till båtskjuts. Och, helt rätt, norr om Jäkkvik är leden nydragen och där får du ro själv en kort sträcka.

Priser vet jag inget om, kanske någon annan har färska uppgifter?

Några alternativa färdvägar har jag svårt att se. På flertalet platser finns helt enkelt inga, och på övriga är det enligt min mening knappast realistiskt att göra så stora omvägar.

Lycka till med din fortsatta planering!

Hälsn Pelle

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ammarnäs-Hemavan

Du har helt rätt vad gäller båttransport sträckan Ammarnäs-Hemavan: den är inte obligatorisk. Båttransportmöjligheterna är över Tjulträsk till Serve och över Tärnasjön. Har för mig att kostnaden är runt 200:-. Om du går från Ammarnäs skulle jag rekommendera att inte ta båten där. Du kan ta antingen norra eller södra sträckan runt Tjulträsk, men den norra är rätt mycket myr och vide. Södra är lång uppförsbacke i början upp på kalfjället, men sen härliga vidder och lång nedförsbacke till Servestugan. Dock skulle jag rekommendera båten över Tärnasjön om det är dåligt väder. Gångsträckan söder om sjön (kortast) är myr i stort sett hela vägen och det är inte kul om det regnar (och spångarna har försvunnit under lervattnet). För övrigt mycket myr runt den sjön.
Ammärnäs båttaxi http://www.ammarnasbattaxi.se/
K-G From är på Tärnasjön http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/

På sträckan Abisko - Saltolukta

är den första obligatoriska båttransporten en kortare roddtur över Teusajare för att sedan följas av en STF arrangerad båt transport från väg över langas till Saltoloukta.

På sträckan Saltoluokta - Kvickjokk

Är det två roddturer över Sitojare och Laitajare vid Aktse.

På sträckan Kvikkjokk - Ammarnäs
Är informationen mycket knapphändig t.ex. erbjuder t.ex. STFs hemsida denna information
"Sträckan innebär också några längre båttransporter, som du kan ordna med på plats. " utan att lämna någon mera information.

Det verkar dock röra sig om

Mallenjarka - Kvikkjokk (kan eventuellt ersättas av vandring via Nunjes)

Över Riebnes till Vuojnaviken

Jäkkvik - Saudal (denna sträcka är eventuellt ersatt med roddbåt)?

På sträckan Ammarnäs - Hemavan
Som jag förstår det hela är det inga obligatoriska båt transporter.

Jag är nu intresserad av om dessa uppgifter är korrekt?
Priser på dessa båt transporter ?
Möjligheter att undvika dessa båttransporter med alternativa färdvägar?

Jag är INTE intresserad av diskussion om lokalbefolkningens möjligheter att driva affärs verksamhet i glesbygd, eventuella omdragningar av leden via diverse fastigheter etc....

Tacksam för svar.
Gick sträckan 2010. Över Sitojaure vill jag minnas att STF ordnade transport (?). Det var rätt lång och värt pengarna. Över sjön söder om Aktse finns som sagt en halvlång roddled som går att ro, men det tar ett bra tag om det blir 3 vändor.

Över sjön söder om Kvikkjokk måste man nästan ta båtvägen, det kostade inten större penning (typ 100 spänn). Vuonatjviken var nog det som var dyrast vill jag minnas (något över 200 kr?), men sett i sammanhanget egentligen inget att bråka om. Leden söder därom var då rätt kass men däremot var roddleden i fint skick.

Man kan också välja att ta båtskjuts söder om Adolfström, vilket man tjänar ngn dryg halvmil på. Mellan Ammarnäs o Hemavan behöver man som du skriver inte åka båt, även om det vid det laget kan vara rätt så skönt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips