Kukkesvagge - Ruotesvagge via Kavapakte?

Det blir Sarek igen i år, och efter att ha strövad omkring i södra delen i fjol (www.rapadalen.de) är interessen inriktat på norra delarna. Jag kommer visst tillbaka med mera frågor, men just nu undrar jag om det finns möjlighet att gå Kukkesvagge - Ruotesvagge via Kavapakte eller liknande alternativ.

Har någon erfarenheter och tipps? (Kassakammen upp, Kassatjåkkå - Kavapakte och ner igen. Eller kanske vidare till Vargtoppen? Eller direkt till Vargtoppen via Vartastjåkkå? Vad är att föredra? Hur funkar det?)

Jfr en liten karta: http://www.fjallvandra.de/planung/2003/kukkes-ruotes.htm

Kavapakte verkar lönande, i Grundstens 'Sarek och Kebnekaise' sid 80/81 finns ett mycket inspirerande ansikt av Kavapaktes sydkam. Man är de mögligt att gå ner där utan att ha kommit upp förr? Det verkar så, men kanske någon avråder...

Det skall handla om vandring, inte klättring. Om det är svårare än t ex Pyramiden uppåt sydöstkam, nedåt sydvästkam, då blir det väl inget för oss.

mvh, tack i f, Lukas

[Ändrat av laurentiusweg 2003-06-12 kl 17:58]

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Re: Gávabákte

laurentiusweg; sa:
Tydlingen ingen variant som väljas av många. Kanske det betyder en hel del ochså... vi får se.
Det måste nog en tysk till det ;-) Jag skall upp på Kebnekaise med min 17 åriga dotter - om vindmannen tillåter. Väljer kanske natt alternativet för att slippa trängseln. Vänta på dina bilder i höst. Nästa sommar skall jag upp i Sarektjåhkkå...*planer, planer*... // Roland

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips