Kukkesvagge - Ruotesvagge via Kavapakte?

Det blir Sarek igen i år, och efter att ha strövad omkring i södra delen i fjol (www.rapadalen.de) är interessen inriktat på norra delarna. Jag kommer visst tillbaka med mera frågor, men just nu undrar jag om det finns möjlighet att gå Kukkesvagge - Ruotesvagge via Kavapakte eller liknande alternativ.

Har någon erfarenheter och tipps? (Kassakammen upp, Kassatjåkkå - Kavapakte och ner igen. Eller kanske vidare till Vargtoppen? Eller direkt till Vargtoppen via Vartastjåkkå? Vad är att föredra? Hur funkar det?)

Jfr en liten karta: http://www.fjallvandra.de/planung/2003/kukkes-ruotes.htm

Kavapakte verkar lönande, i Grundstens 'Sarek och Kebnekaise' sid 80/81 finns ett mycket inspirerande ansikt av Kavapaktes sydkam. Man är de mögligt att gå ner där utan att ha kommit upp förr? Det verkar så, men kanske någon avråder...

Det skall handla om vandring, inte klättring. Om det är svårare än t ex Pyramiden uppåt sydöstkam, nedåt sydvästkam, då blir det väl inget för oss.

mvh, tack i f, Lukas

[Ändrat av laurentiusweg 2003-06-12 kl 17:58]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Gávabákte

laurentiusweg; sa:
Tydlingen ingen variant som väljas av många. Kanske det betyder en hel del ochså... vi får se.
Det måste nog en tysk till det ;-) Jag skall upp på Kebnekaise med min 17 åriga dotter - om vindmannen tillåter. Väljer kanske natt alternativet för att slippa trängseln. Vänta på dina bilder i höst. Nästa sommar skall jag upp i Sarektjåhkkå...*planer, planer*... // Roland

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips