Krokig stav

Just hemkommen från lite vandring i Jämtland. Den här gången gick det bra men inte hela tiden. Förlorade balansen och det blev ett mjukt fall men min ena stav hamnade under säcken
Lite lätt böjd och jag undrar hur/om det går att räta ut en alustav, Black diamond, eller ska jag låta det vara

Det är lite svårt att räta ut en alu-stav utan att det blir ett "böjveck". Om det inte stör funktionen så mycket skulle jag rekommendera att du lämnar det.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har förstått att det ev skall gå att få tag i reservdelar (ex en ny sektion) till BDs stavar. Kolla med en återförsäljare eller här:

Icke komprimerbara Al stavar går ju att böja åter över tex ett knä eller träd.
Har ett par komperdell som jag skulle gå med runt Lyngnern med och ett långt kalhygge fanns helt plötsligt på stäckan jag snubblade på lite grenrester och fick staven så den böjdes och det gick lätt att få den nästan rak i gen.
Hände liknande på vintern kort efterstart på Karolinerloppet på skidor med en Al stav från Liljedahl när någon saxade och satte skidan mitt på min stav även då gick det att få den nästan rak men med många mil så var det jobbigt när lite vind och någon cm kortare.
Efter det köpte jag reducerade (avsmalnade)skatingstavar till Vasaloppet.
Nu har jag Komperdell C3 pro 2 sektioner i Kolfiber % oklart och nedersta i en Titan blandning de har hålt ca 30 d fast flexat betänkligt flera gånger,nu ska jag byta stavspetsar på dessa kostar 108 kr med frakt.
Tränar med ett par Komperdell Kolfiber ej komprimerbara ev ska jag ta dom på årets tur när jag ska åka bil ända fram.
Alla stavar som inte är komprimerbara håller bättre än motsvarande som går att fälla ihop och man slipper extra flex i skarvarna och justeringar so ska dras åt med verktyg och att de åker ihop när de används om inte nyjusterade.
De som vikts ihop är ändå sämre då de även delar på sig något om de fastnar i marken och du får först dra ihop stroppen och sedan ur underlaget så blir extra irritationsmoment.
Trå stavar som vi hade förr var mkt bättre än dessa nymodigheter dock fick man ju ta med en ganska stor kniv till att kapa av trädet med samt anpassa grepp osv.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.