Kort vandring in i Hardangervidda från Rjukan

Hejsan,

Jag ska åka till Rjukan över kristihimmelsfärd och har plannerat att göra en kortare vandring in i Hardangervidda. Tänkte ta liften upp och sedan vandra en dag in och övernatta för att sedan vandra tillbaka.

Jag funderar på att ta sikte på Helbergshytta och tillbaka (se bifogad bild).

Är detta en fin tur eller är det någon som har tips på andra turer man kan göra inom liknande tidsrymd i närheten av Rjukan?

Bilagor

• 2019-05-23 22_04_09-Norgeskart.jpg
    2019-05-23 22_04_09-Norgeskart.jpg
    108.3 KB · Visningar: 1,279
En fråga. Går det att vandra eller är det skidor som krävs? Om jag ser rätt ligger nyttan på ca 1100 möh. Har du koll på snödjup och avsmältning, istjocklek/islossning och vattennivåer i eventuella strömmande vattendrag?
Mvh RN

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Blefjell är på vägen till Rjukan (en knapp timme före Rjukan). Det kan vara ett gott alternativ. Sigridsbu, annan hytta eller tält. Topptur till Bletoppen/Store?
https://ut.no/turforslag/116430/bletoppen-store-ble

Andra turer på Blefjell:
https://ut.no/stedsnavn/247639/blefjell

Ang snöläget i Rjukan och närliggande fjäll, sök på webkamera Rjukan/Gaustatoppen/Hardangervidda och liknande.

Det går vanligtvis att vandra på den höjden vid slutet av maj, man behöver inte skidor, men såklart ett å annat snöfält och eventuellt lite blött i markerna.

Senast ändrad:
Bra tanke med snö... det hade jag inte tänkt på alls. Inte van att ge mig ut i fjällen såhär tidigt på säsongen.

Borde också tillägga att jag tänkte tälta, så är inte beroende av att det finns hytta.

Jag ska kolla in Blefjell, tack för tipset! :)

Lifjell och/eller Mælefjell kan också vara fina vår-tidig-sommar-fjäll om man vill vandra/ gå dagstur.

Som tidigare påpekats ligger området högt så räkna med sen snösmältning, även om östra delarna av Hardangervidda sällan får lika mycket snö som på västra sidan. Bra webkameror för att bilda sig en uppfattning om hur det ser ut är ex Kalhovd och Mårbu. Tyvärr är den webkamera jag hittat på Kalhovd vänd åt fel håll (österut mot dalen) så inte helt representativ, men denna på Mårbu är bättre:
https://maarbu.dnt.no/webkamera/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips