Kort spö till (äldre) Shimano Sedona 500FA för cykelcamping

Jag skulle vilja ta med mig ett fiskespö när jag cykelcampar med MTB (på stig). Jag har ett äldre shimanospö m. med en sedona 500fa-rulle. Har ni tips på teleskopsö eller spö med 4 delar sådet går att packa ihop bra?

De gamla shimanospöet jag har idag är tvådelat 180cm så för att det ska va lönt att byta vill jag ha kortare än det :)

De behöver gärna inte kosta för mycket eftersom jag mycket väl kan ramla / packa lite tight osv.

Visst vore de härligt att ge sig ut på cykelcamping utan att ta med sig mat och satsa på att fånga? :)

Tack på förhand.

+1 på Shimanospöet här ovan. Jag har använt ett sånt som rese- och reservspö. Mycket litet packformat och fungerar överraskande bra för sin storlek. Lite "fippligt" att sätta ihop dock.

Kan hålla med om att teleskopspön inte är den bästa designen, då spöringarna alltid hamnar vid varje skarv och inte där de gör mest nytta. Att däremot hitta korta flerdelade packspön är inte lätt, så Shimanospöet är bland de bättre alternativen.
För flerdelade spön har tillverkarna en tendens att överdimensionera handtagen, vilket dessutom går ut över aktionen på den relativt korta klingan, och inte göra den så lätta och funktionella som möjligt. Vem behöver ex ett tvåhandsgrepp på ett 6-7ft lätt haspelspö?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips