Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99?

I arbetet med att göra en vettig jaktkarta får jag nu in koordinater på alla pass ifrån hjälpsamma jaktkamrater. Den inköpta fastighetskartan jag använder som bas är i sweref 99, men många av koordinaterna är antingen rt90 eller wgs84, beroende på vad jaktkamraternas apparater levererar. Jag har försökt använda Lantmäteriets konvertingstjänst, men det blir bara skräp. Det hela blir inte bättre av att det finns en hel radda varianter av rt90 att välja på, och jag har i min enfald ingen aning om vad som är skillnaden och hur man ska veta vilket som använts. I ett fall säger jaktkamraten att det i hans gps står att koordinatsystemet heter "rt90 modifierat". När jag provat att konvertera hans koordinater till sweref 99 har jag provat några olika varianter av rt90 system, och de har alla blivit helknasiga. Det har t.ex blivit en siffra för mycket i E koordinaten.

Nån som kan tala om hur jag ska göra, eller som till och med har en tjusig excelfil som kan konvertera koordinaterna rätt och helst flera på en gång?

Ja, jag inser att det smidigaste hade varit att se till att alla ställt in sina gps:er på rätt koordinatsystem från början, alternativt lånat en gps som man kunnat göra det på, men nu är skadan redan skedd.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips