Kontroll av infästning

hmmm, jag har för mig att det var just för att vektor-krafterna drar iväg i ett y-ankare med trubbig vinkel som jag tyckte att Magnus skulle se upp med hur mycket punkterna klarade redan från början. :) Det behöver inte vara fel att göra ett sådant system, det måste bara göras rätt så att det håller. Fasta fallskydd brukar ibland kunna se ut på det viset och det finns färdiga kit att köpa för att montera upp temporära varianter. Inte för att jag har något eller tänker skaffa men dom finns, är CE-märkta och godkända enligt arbetsmiljöverkets alla hittepå.

Man skulle ju i princip också kunna bygga in en "belstningsbegränsare" i systemet. När man bygger traverser får man ju samma problem med belastningen. Sätter man då en repklämma (utan piggar) i ena ändan som glider vid säg 250 kg (läs shunt) så kommer den att sakta släppa ut rep när belastningen blir för hög, när repet släpps ut minskar vinkeln, belastningen på punkterna sjunker och repklämman nyper igen. Det borde kunna vara aplicerbart på systemet längs taknocken också, i värsta fall kan man kanske bli nersläppt ända till marken men det går i alla fall så pass långsamt så man inte slår sig.

Magnus verkar ha en plan hur han ska gå tillväga med sitt takproblem så nu blev det mer fria funderingar än något direkt råd. :) So don't try this at home!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.