Kontakt sökes, alltså mobilkontakt :)

Hej!
Jag ska vecka åtta åka upp till Muddus nationalpark och åka skidor, skoter och fotografera. Jag kommer att bo på vandrarhem i Porjus. Vet ni om det är lönt att ta med sig mobil och mobilt bredband till Porjus? Finns det någon kontakt där?

Någon som har varit där och kan rekomendera fina platser att uppleva och fotografera?
/Johanna

Porjus har lika bra mobila/nätförbindelser som den övriga delen av landet Sverige.
I Muddus varierar mobilmottagningen.Fågeltornet ,delar mellan Muddusfallet-Nammatesvare har jag ringt från.Skaiteparkeringen är "död".Fallstugan nog likaså.
Telia gäller.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Muddus är vackert. Bara ett litet tips. Skotern får du nog lämna vid gränsen. Skoterförbud.

Lite om Muddus.
Grandominerad orörd blandskog med massa myrar i norr. Där är det ganska lätt att skida om det bara är hårt under.

Muddusfallet är fint, men det är ganska kuperat och stenigt där. Kan vara svårt att skida.

Söder och öster om fågeltornet är det talldominerad storskog som gäller. Plant och ganska fritt mellan träden. Rester efter dimensionsavverkning på yxtiden och flera historiska skogsbränder. Ganska unik skogstyp i sveriges övriga industriskog. Har bara vandrat där men det bör ju gå att skida också.

Stugorna i parken är låsta men det skall gå att hyra nyckel. Norr om Muddusfallet finns (eller fanns åtminstone för 12 år sedan) en öppen träkåta att sova i.

Fin skog även i Sörstubba-reservatet och Sjaunja.

Lycka till

AV

Hej!
Tack för era snabba svar :) Det är roligt att få veta lite mer om platsen och vad som finns att uppleva.Jag ser fram emot att åka bland snöklädda granar. Bra att du nämnde Muddusfallet. Jag planerar att åka dit. Ska kanske ta och hyra ett par snöskor. Hur högt är fågeltornet? Kan man se ut över skogen? Kan man få en skymt av fjälllandskapet?

Jag ska ta reda på om om stugorna är låsta så att jag inte kommer fram men inte kan ta mig in.
/Johanna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips