Kompass på södra halvklotet

Re: Missvisningskarta

Jott; sa:
Det var nog Suunto jag tänkte på. De gör ett par kompasser som fungerar över i stort sett hela världen. (t.ex. M3G)

De har också en världskarta som grovt visar missvisningen över hela jorden, det framgår tydligt vilken "tur" vi har i Sverige!
http://www.suuntousa.com/declination.htm

Där kan man även läsa om Suuntos "Gobal needle" där de även förklarar lite om skillanden mellan norra och södra halvklotet. Kompassindustrin har delat in jorden i 5 zoner och balanserar kompasserna för de olika zonerna.

http://www.suuntousa.com/needle.htm

/Jonas

Kompassens missvisning

dangermouse; sa:
Halloj,

Ska till olika länder söder om ekvatorn (NZ och söderhavet) och tänkte vandra med karta och kompass. Jag misstänker att en svensk kompass skulle ge väsentliga fel i riktning.
Hur fel visar en svensk kompass i dessa trakter? Är den obrukbar?
Var finns kompasser att få tag på (i Sverige) som är anpassade till södra halvklotet nära datumlinjen?

Tacksam för svar

/Daniel

Daniel,
I de områden som du tänkt besöka, så är kompassens missvisning mycket kraftig. Dessutom så ändra det sig förhållandevis mycket på relativt liten förflyttning.

Har en calculator i mitt kartprogram (Fugawi). Så har du några säkrkida Lat/Long positioner som intresserar, så kan det ordnas.

Lennart

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Missvisning

> kajaken@yahoo.com (Jens Marklund) skrev:
Jo, det är alldeles riktigt, att du skulle få 180 grader fel, om du befann dig mitt mellan geografisk och magnetisk pol. Så nära polerna är magnetkompasser helt värdelösa - man brukar säga att ovan 80 grader, bör man lägga magnetkompassen helt åt sidan.

Magnetiska polen är inte en punkt utan en linje i norra Canada. Det är därför vi har så liten missvisning i Sverige. På 79 grader på Svalbard funkade kompassen utmärkt för mig!

> För att utså ytterligare förvirring vill jag berätta att de magnetiska polerna har skiftat plats minst 7 ggr under jordens historia. Jordens magnetfält kan alltså vändas! Troligen beroende på kollisioner med meteoriter, men geologerna är inte helt säkra. När som helst kan det hända igen. Bra att skylla på när du nästa gång navigerat fel...

Hmm, Betydligt fler gånger än så har den väl ändrats? 0-6 ggr per Myr har jag hört. Dina meteroit-teorier är tyvärr ganska omorderna. En av de nyare förklaringarna tros vara att de virvlar i den yttre kärnan som tros orsaka magenetismen är instabila. Titta här:

http://www.psc.edu/science/Glatzmaier/glatzmaier.html
[Ändrat av Vandrare 2003-09-21 kl 18:09]

Glädjande besked

Jamen det var ju intressant, att ändringen sker så pass ofta som du säger. Det gör ju fenomenet betydligt mer användbart som ursäkt för felnavigering...;-)

Länken var förresten mycket intressant - tack!

hälsningar
Jens

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips