Re: Alaska
norpan_; sa:
Det beror nog på var du ska vandra och vad du menar med nödkommunikation.
Hej Torsten!
Dessa tankar slog mig, då jag läste din fråga:
Standardlösningen vad gäller kommunikation vid små och stora exepditioner, eller äventyr, i fjärran är nog HF eller VHF-radio. Även om satellittelefoner av olika slag börjat vinna mark. Systemet
Globalstar tror jag till och med kan brukas med "vanlig" mobiltelefon och adapter - men det systemt är kanske främst för sjöbruk. I delar av Alaska (exempelvis i
Denali National Park finns det möjlighet att använda UHF-radio (mark-till-luft) eftersom områdets luftrum trafikeras regelbundet.
En annan möjlöighet är
Emergency Position Indicating Radio Beacons (EPIRBS) eller vanliga nödbloss precis som Mattias skrev.
Jag kan för lite detaljer själv om just Alaska (USA), men vet att dyrare kommunikationsutrustning brukar gå att hyra. Jag har för mig att National Geographical Society och liknande organisationer har materiel för det ändamålet.
Ytterligare möjligheter att få svar kan vara att söka kontakt med de
National Park Rangers eller den
Search and Rescue-organisation motsv som finns i anslutning till ert tänkta resmål.
Detta var som sagt lösa idéer. Jag har inte hunnit besöka Alaska ännu - men detta gav liv åt egna fantasier och planer!
Lycka till,
Claes