Kombiantenn GSM o GPS

Har en Navman 3450 med MMX-koppling och skulle vilja ha en antenn för både GPS och GSM för bilmontage. Helst en glasantenn. Är det någon som vet om detta finns och var man kan få tag i detta. Vore kul om någon har någon erfarenhet om dett som kunde delge mig sina synpunkter.

kombiantenn GPS+GSM

det finns tyska fabrikat med gps+gsm för tak (ej glas)tror att möjligen Hirscman kan ha något.

Sedan finns en svensktillverkad som dumt nog heter ANT säljs via smarteq tror jag. Det är en kombiantenn GPS + GSm + möjlighet att sätta ett antennspröt för VHF upp till 600 MHz. Jag har använt spröt för 432 Mhz amatörradio/wlkietalkie mellan bilar.

Antennen funkar mkt bra för GPS och GSM utan att de stör varandra. Har kört route 66 i datorn med ANT som yttre antenn till en bluetooth GPS (emtac) bl a. Samtidigt lät jag gsm telefonen hämta ned trafikinfo i Route 66 via GPRS. GPS-delen innehåller 26 dB förstärkning och har MMX kontakt (rätt kort sladd)

ANT är rätt stor, men de andra nämnda är mindre. Ju mer man kan om radioteknik, desto mer inser man att en bra antenn är värdefull. Inget slår en takmonterad antenn på bil. Borra!

Hejonas

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips